söndag, mars 28, 2010

Lästa böcker 2010 del 1

Jag läser en bok på stranden på ön Bintan i Indonesien.

Jag läser 20 böcker enligt en egen litteraturkanon sedan tre år tillbaka och här kan du se vad jag ska läsa i år. Årets kanon ser lite annorlunda ut eftersom jag ska läsa 10 valfria nobelpristagare. Jag kan nu redovisa de fem första böckerna:

Från listan:

Grannarna – Fredrika Bremer: Denna bok var väldigt tråkig. Recension finns att läsa på Feministbiblioteket.

Grisjakten – P C Jersild: en fruktansvärt bra bok! Min vän Mia sa igår på en middag att temat i boken är någon man skulle velat komma på själv. Den handlar om en byråkrat som får i uppdrag att utrota alla grisar och så klart syftar detta på förintelsen.

Nobelpristagare:

Vid flodens krök – V S Naipaul: Denna bok började bra, men sedan kom jag liksom inte vidare. Därför kan jag heller inte ge något bra referat eftersom jag helt enkelt inte kommer ihåg. Det handlar om en man i ett okänt afrikanskt land och han går igenom krig och förflyttningar.

Den goda jorden – Pearl Buck: Otroligt bra! En nobelpristagare och tillika feminist och jag blir sjävlklart intresserad! En recension av denna bok finns också på Feministbiblioteket.

Heinrich Böll – Doktor Murkes samlade tystnad: Fem noveller om mer eller mindre märkliga personer. Min favorit var den om fastern som firade jul varje dag.

Inga kommentarer: