onsdag, januari 06, 2010

Litteraturkanon 2010

Så har jag då sammanställt årets böcker som jag måste läsa. Allt började för drygt två år sedan då jag insåg att det fanns en massa böcker som det är pinsamt att jag inte läst. I år ser min lista lite annorlunda ut. Den består endast av tio böcker, men för att listan ska bli komplett ska jag utöver dessa tio böcker, även läsa tio böcker av nobelpristagare jag inte redan läst. Hertha Müller har jag redan hunnit med så hon räknas inte! Jag redovisar alla böcker fem och fem som vanligt. De tio som jag här preciserar är en blandning av nya och gamla böcker som jag tycker att jag själv borde läsa.

Satansverserna – Salman Rushdie

Den mänskliga faktorn – Graham Greene

Röde orm – Frans G Bengtsson

Jerusalem – Selma Lagerlöf

Mig äger ingen – Åsa Lindeborg

Grannarna – Fredrika Bremer

Doktor glas – Hjalmar Söderberg

Fattiga riddare och stora svenskar - Klas Östergren

Guds barmhärtighet- Kerstin Ekman

Grisjakten – P C Jersild

Gott nytt läsår alla läsare!

Bild från Ålö i somras, läsandes Harry Martinssons Nässlorna blomma som var en del av förra årets kanon.

Inga kommentarer: