måndag, mars 01, 2010

Langkawi

När vi äntligen hade fått lämna Ipoh bakom oss var vi på väg till ön Langkawi i norra Malaysia. Vårt första intryck var inte så bra. Det såg skärpigt ut och det verkade inte finnas strandbarer att hänga på. När vi fick vårt rum kom vi dock på andra tankar. Vi bodde på hotellet Malibest resort och hade hört innan att det var lite sunkigt och ”not for honeymooners”. Vi valde dock att chansa och bokade ett rum i en trädtopp. Vi kommer aldrig att ångra det beslutet. Om man inte ska betala en förmögenhet så är Malibest det enda alternativet på Chenang beach att bo direkt på stranden.

Vi bestämde oss för att göra en utflykt om dagen, med undantag för ankomstdagen, men då fick Andreas för sig att flyga paragliding! Höjdrädd som jag är (och han!) tvekade jag, men vågar han så vågar jag! Det var en fantastisk upplevelse! Dessutom är ön mycket vackrare än den livliga gatan som vi först kom till.

Vi kunde njuta av vår balkong ovanför stranden och sitta där och dricka en öl i solnedgången. När man bor så är man verkligen i paradiset. Då spelar det ingen roll att toan inte är så jättetrevlig. Balkongen uppväger allt.

Nattlivet i Langkawi var helt ok. Den skräpiga gatan förvandlas på kvällen till en sprudlande gatan med liv överallt. Tyvärr ligger inte restaurangerna på stranden, som på Ko Chang, men en bar – Babylon – erbjuder strandhäng under stjärnorna och där hängde vi nästan alla kvällar.

När det gäller utflykter så är Langkawi som de flesta andra ställen en plats där det säljs paket. Man blir hämtad med bil och körd dit man sak, med andra ord mycket bekvämt. Vissa sevärdheter får man göra på egen hand och det gick också smidigt med taxi.

Här kommer bilder från stranden och de aktiviteter vi gjorde:

Vackra Chenang Beach, den livligaste stranden på Langkawi. Vi ville inte ha mer ödslighet som på Yalong Beach, Hainan, Kina.

Vår underbara stuga i trädtoppen (och våra nyinköpta handdukar på hyrda solstolar).

UPPDATERAT: På förekommen anledning kan jag berätta att den rosa handduken självklart var Andreas och den blå min.

After beach med öl på balkongen. Kan det bli bättre?

Solnedgång framför våra ögon (och kameralins).

Kvällsnöje - äta hummer. Kostade ca 150 kr och smakade bra. Inte som svensk hummer, men gott. Dum sak 1: förrätt. Dum sak 2: nudlarna. Jag orkade inte äta upp allt.

Softa på standen på Babylon med var sin Tiger (singaporiansk öl, någon malaysisk dito finns inte).

Paragliding. Fantastiskt!

Vattenfall. Hit tog man sig med taxi. Det var inte mycket vatten, men ändå värt ett besök.

Här fanns det apor vilt. Bara det värt ett besök!

En höjdrädd Hanna i linbanan som låg en kilometer från vattenfallet. Fantastisk utsikt och det var värt det, trots rädslan.

Som sagt, underbar utsikt och härifrån ser man till Thailand. Vi vet inte riktigt om vädret var toppen för att se ända dit, men vi tror det (vi kan ju inte veta att just det verkligen var Thailand).

Snoklingsutflyk stod på schemat dagen efter turen till vattenfallet och detta var en mer omständig tur. Vi kördes hit och dit innan vi fick kliva på båten som skulle ta oss ut till denna strand. Det tog mer än två timmar sammanlagt och båten tog en timma. Det var fantastisk snokling så det var helt klart värt de 200 kr vi betalade för en hela (dock var lunchen under all kritik).

En liten haj! Vi blev noga tillrättavisade att inte mata hajarna. Då skulle vi få sitta med blödande finger hela vägen tillbaka till fastlandet. Om man ska mata hajar så ska man inte göra det en timma från sjukhuset. Så det så!

En sista utflykt vi tog var en sk Island Hopping, dvs en båttur till olika öar. Första stoppet var denna vackra strand där vi fick stanna en timma och bada. Det fanns även en liten kiosk här.

Andra stoppet var Eagle feeding, dvs mata örnar. Vi fick inte mata, utan båtkillen slängde ut lite mat. Det var kanske inte den roligaste aktiviteten på denna tur, men lite roligt var det trots allt.

Sista stoppet var en ö där denna sötvattensjö fanns. Sjön kallas för den gravida jungfruns sjö. Det var härligt att bada i sötvatten och vattnet var skönt svalt i hettan.

Bisarr souvenir. De tog en bild av oss innan vi klev på båten och detta väntade oss när vi kom tillbaka. De skulle ha 20 kr för den lilla plasttallriken och det är nästan så att jag ångrar att jag inte köpte den.