tisdag, januari 05, 2010

Krig mot terrorism eller terrorism mot mig?

Tack Ola Wong, för en mycket välskriven krönika i dagens SvD. Det är verkligen på tiden att vi säger: Stopp. Det räcker nu. För att stoppa terrorismen har vi infört allt från små till gigantiska inskränkningar i folks liv. FRA var det största, men det lilla, såsom idiotiska säkerhetsregler på flygplatsen, kan vara nog så kränkande. Kan någon säga mig hur stor säkerhetsrisk jag utgör när jag går ombord på ett plan med en tandkräm som är lite för stor eller en taxfree-spritflaska som inte har plomberats?

Nu ska vi alltså nakenscannas och det första jag tänker är hur mycket vi ska tvingas stå ut med för att vi väljer flyg framför tåg. För det är bara i Kina som jag har varit med om liknande säkerhetsritualer när man ska åka tåg. Kanske är dessa lagar ett led i klimathysterin? Jag menar, ska jag nakenscannas så kommer jag banne mig att ta tåget istället!

Som Wong skriver så har många av de lagar och regler som tillkommit som en del i kriget mot terrorismen snarare varit till ondo för oss i västvärlden. Förseningar med visumansökningar och misstänkliggörande av alla från Mellanöstern har satt sina spår. Folk från mellanöstern väljer allt oftare att göra affärer med Asien istället. När det tar flera veckor at få ett visum är det lätt att man tröttnar och i Kina, dit får man visum på nolltid.

Åter till säkerhetsritualerna på flygplatserna. Hela västvärldens befolkning verkar ha blivit itutade att flygplatsernas säkerhetsregler behövs, annars sprängs vi alla i luten. Alla accepterar och lyder. När en flygplats kommer med dumheten att man måste ha med sig egna påsar för sin vätska så är det självklart att man måste ut och shoppa. Varför är det ingen som vågar protestera? Även om vi inte fick rätt så ställde jag och min man till ett jädra hallabalo på Düsseldorfs flygplats när säkerhetspersonalen fick för sig att linsvätska inte var undantaget från vätskereglerna. Visst, linsvätskan for i papperskorgen, men personalen fick i alla fall något att klaga på till högre ort. Vissa anser att detta var fel av oss eftersom det inte är personalen som stiftar lagarna. Jag anser att vi gjort helt rätt, man kan inte acceptera vad som helst.

När ska man inse att kriget mot terrorismen börjar blir ett terroristkrig mot de egna medborgarna? För det är det som det börjar bli. Allt klätt med ord om skydd och säkerhet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Å, vad bra skrivet och resonerat. Jag för egen del tycker att resandet mist sin charm iom alla kontroller etc. När jag var utomlands sist var jag tvungen att fylla i en blankett på apoteket där jag fyllde i hur många tabletter av min medicin jag tog med och sedan fick jag en kopia att visa upp i säkerhetskontrollen om de undrar om det är knark och en kopia faxas iväg till läkemedelsverket som lagrar uppgifterna. Det är ju inte klokt.Det lär dröja tills jag har lust att resa igen.

Bra att ni ställde till det lite på flygplatsen. Man ska alltid ge igen om man blir påhoppad.

Kraaaaaaaaaaaaam!

Norpan sa...

Jag funderar i samma banor som du. Varför överdriva flygsäkerheten? Det har förekommit terror i tunnelbana och pendeltåg, var är kroppscanningen, vätskekontrollerna där? Var det inte mobiler som var skurken i London/ Spanien? Varför får man åka tunnelbana med sin telefon?

Det finns så mycket att skriva, men jag nöjer mig nu med "Värna friheten!"

Mohammed sa...

Hoppas bara Usama själv tar flyget när han reser. Då vet han iaf vad det är han har ställt till med.


http://cherinomohammed.blogg.se/2009/november/vardagsfornedring-som-skulle-kunna-undvikas-o.html#comment

Mohammed sa...

Hoppas bara Usama själv tar flyget när han reser. Då vet han iaf vad det är han har ställt till med.


http://cherinomohammed.blogg.se/2009/november/vardagsfornedring-som-skulle-kunna-undvikas-o.html#comment

Hanna sa...

Maria: Jag förstår att det måste vara skittufft. Det är inget roligt att resa när man måste ha papper på precis allt. Då får bli klimatsmart och ta tåget istället ;o)

Catrine: Exakt! I tunnelbanan eller på tåget är det ju dessutom fler personer som kan komma till skada. Visst, man kan inte flyga in och förstöra höga byggnader, men varför skulle man försöka två gånger?

Mohammed: Jag läste din bloggpost och mycket bra skrivet! Det låter som att det skulle kunna vara min man som skrek det där ;o)

Anonym sa...

Om din linsvätskeflaska överskred den tillåtna volymen så är det ju förståeligt att ni INTE fick rätt. Annars vore det ju bara för terrorister att hälla flytande sprängmedel i en liters behållare för just- linsvätska. Svårt att fatta?

Synd bara att ni såg det som nödvändigt att ockupera säkerhetspersonalens tid och energi- som ju rimligtvis borde få koncentreras på att avvärja eventuella säkerhetshot, inte på att behöva stå och tjafsa med ignoranta människor som inte lärt sig att det är 100ml behållare som gäller, trots att reglerna varit kända i ett antal år nu.

Det är lätt att vara uppkäftig och skrika om integritetskränkning etc, men om du vid nästa flygning flög i luften pga att någon smugglat in sprängmedel i en behållare för linsvätska så kanske du skulle förstå vad det hela går ut på.

Personligen tycker jag att det är en större integritetskränkning att utan förvarning få sig sprängd i luften, än att behöva följa säkerhetsföreskrifter som man i förväg blivit upplyst om.

Hanna sa...

Anonym: Linsvätska är undantaget vätskereglerna. Vi har dubbelkollat med luftfartsverket. Dessutom lyckades vi åka ut ur USA med linsvätska, något som säkerhetspersonalen i Düsseldorf helt iskallt trodde att vi ljög om. Med andra ord: Det går alldeles utmärkt redan idag att spränga plan i luften med linsvätska.

Och varför är det så viktigt att ha dessa regler på flyg och inte på tåg eller tunnelbana? Det är lika många, om inte fler, personer du kan döda där.

Jag tror du har missförstått hela mitt inlägg. Jag tror inte att vi räddar världen genom att lägga läppstift och tandkräm i påsar. Jag tror inte det på fullaste allvar.

Du kan på nästa flygning bli sprängd i luften av linsvätska eftersom det är helt ok att ha med sig det, även om det rymmer mer än 100 ml. Om du inte åker från Düsseldorf, vill säga. Frågan är bara varför ingen kommit på detta än...