lördag, april 25, 2009

Minus 7 kg

Jag var hos läkaren före vi åkte till Kina och jag har gått upp i vikt. Jag måste gå ner 6-7 kg. En läkare som säger det till mig samtidigt som han i varannan mening påpekar hur vältränad jag är och hur viktigt det är att jag vet att jag med min muskler inte kan jämföra mig med BMI, han får mig att le med glädje ta mig an den nya utmaningen. Jag ska gå ner 7 kg fram till midsommar.

Nu var det inte så att jag gick ner massor av kilo i Kina som man skulle kunna tro. Visserligen går man mycket och många sevärdheter kräver extra ansträngning:

Men så har man ju inte så nyttiga vanor som man kanske skulle kunna tro när den kinesiska maten ska vara så mycket nyttigare än den västerländska:

Men nu är jag hemma igen och då har jag två vägar för att nå mitt mål; maten och träningen.

1. Maten. Jag ska inte lägga om min kost radikalt, men lite mer quinoa och vit fiberpasta till lunch och betydligt mindre godis hemma. Men en omläggning ska jag göra. Det är slut med att moffa, trycka i sig, synda och glufsa i sig. Nu ska jag enbart njuta av godis. Och njuter man så har man ett bättre förhållande till det och äter mindre. (Jag har redan testat!)

2. Träningen. 3-5 gånger i veckan. Jag ska varva löpning, styrketräning och innebandy. Jag ska springa fler lopp för att ha kortsiktiga mål. Inte lika många som 2007 kanske, men Lidköpings stadslopp (5 km), Kungsholmen runt (10 km), Milspåret (10 km) samt Parloppet (5 km) står på programmet i maj och juni. Och jag ser fram emot det!

Idag vägde jag mig: - 1 kg sedan förra veckan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns att jag också gick upp mycket i vikt i Kina för det fanns ju så mycket rolig mat jag bara var tvungen att testa. Mat är ju en så viktig del när man reser som ju ger upplevelser i sig.

Jag måste också börja träna- är ruggigt otränad- men det är okej.

Heja Hanna kraaaaaaaaam

Hanna sa...

Jo, man lever ju gärna livet på semestern ;o) Men å andra sidan så var ju muren och sommarpalatset bra träning!

Ikväll blir det en runda!

Lycka till med din träning!

Kram