lördag, april 25, 2009

Tillbaka i Peking

Vi har kommit tillbaka till Peking för att se det vi inte hann med förra gången och för att shoppa. Här är den sista etappen på resan.

Sidenmarknaden, det största och galnaste shoppingparadiset i Peking. Det gäller att vara hård när man prutar. Här är jag chockad över det dyra priset.

Med bestämd min visar jag vad jag vill betala. Hon blir i sin tur chockad och så fortsätter det. 30% av priset är ett bra riktmärke, men det gäller inte tex skor. Jag betalade 100 yuan (ca 125 kr) styck för två par "puma"skor . Utropspriset var 1200 yuan! Jag fick dock "special price" 750 yuan. Då gäller det att vara stenhård!

Vi åkte till Sommarpalatset som ligger en bra bit utanför centrala Peking. Vi åkte båt dit från Peking Zoo (som jag ska visa i en separat bloggpost, då det var allt annat än en kul upplevelse). Båtturen var ok, men inget man måste göra.
Den vackra marmorbåten som det stod i guideboken att man måste titta extra på. Besvikelsen var att man bara fick titta, inte röra.

Vi avslutar resan med besök på Pekings Peninsula Hotel och äter lyxmat på en genuin kinesisk krog i källaren. Helt underbar mat! Jag är inte klädd för sådan restaurang, så jag får ta en nyinköpt pashmina över axlarna. Och det funkar ju!

Tillbaka till våra egna kvarter och jag avslutar resan med att hitta ett par mycket prisvärda kinaskor (25 yuan), men hemma finner jag att det är två vänsterskor och dessutom olika storlekar. Så kolla det när ni handlar i Kina! Nu är vår resa slut och vi är mycket nöjda och ser fram emot att komma hem. Denna bild är tagen på annandag påsk, så nu har vi varit hemma ett tag och hunnit njuta av våren i Sverige!

Inga kommentarer: