tisdag, december 30, 2008

Hannas litteraturkanon 2008 är färdigläst!

Så då har jag äntligen läst klart alla böcker på min måste-läsa-lista.

De tio första har jag redovisat här.
De fem nästa här.
Och de fem sista kommer här:

Moment 22 – Joseph Heller: Jag förstår varför den är en kultbok och jag förstår rent intellektuellt varför den är rolig. Dock har jag svårt att leva mig in i den så mycket att jag faktiskt skrattar. Det tog åtskilliga månader innan den var färdigläst.

Lolita – Vladimir Nabokov: Å herrregud! En man som är kär i sin styvdotter och utnyttjar henne sexuellt i flera år. Jaja, jag kan inte förstå bokens storhet. Jag vill inte låta moralistisk, men: I don't get it!

En dag i Ivan Denisovitjs liv – Alexander Solsjenitsyn: Mycket bra bok! Boken kretsar bara kring ett fåtal dygn i ett fångläger i Sibirien, men är ändå så fångande och spännande.

Och världen skälvde – Ayn Rand: Så har jag då läst den nyliberala bibeln. Jag vet dock inte om jag kan säga att jag blev frälst. Det politiska budskapet köper jag till viss del, men det skönlitterära var värre. "Pretto" är ett bra ord som jag gärna använder i beskrivningen om denna bok.

Exodus – Leon Uris: Mycket bättre än förväntat. Den judiska förföljelsen fram till Israels bildande skildras genom ett antal personers liv. Mycket bra sammanvävt och boken är otroligt gripande och sorglig. Alla som enbart står på Palestinas sida och talar om Israelisk ockupation, bör läsa denna bok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ååå, vill läsa exodus!

Hanna sa...

Ja, gör det! Den är otroligt bra!