tisdag, december 30, 2008

Litteraturkanon 2009

Min litteraturkanon gjorde succé och jag har nu läst 20 böcker som jag tycker att det är pinsamt att jag inte har läst. Jag kommer således att fortsätta med detta och ska nu presentera ytterligare 20 böcker som det är pinsamt att jag inte har läst. Någon påpekade förra gången att det var lite få kvinnor och så är det nu också. De som tycker att jag som feminist inte borde ha så få kvinnor i en litteraturlista kan titta här vilka böcker jag läser utan att göra en lista. Jag läser betydligt fler än dessa 20 böcker under ett år. Sedan kan man ju se det så att manliga författare behöver jag en lista för att komma igenom. Tolka det hur ni vill. Här är listan i vilket fall (i slumpvis ordning):

Das Parfum - Patrick Süskind (på tyska!)

Allt är vind - Jean-Marie Gustave Le Clézio

Gräset sjunger - Doris Lessing

Anna Karenina - Leo Tolstoj

Rosens namn - Umberto Eco

Stäppvargen - Herman Hesse

Cigarett/pool/volt - Per Hagman

Snö - Orhan Pamuk

Trollkarlen från Lublin - Isaac Singer

Sällsamma berättelser - Edgar Allan Poe

Ringaren i Notre Dame - Victor Hugo

Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf

Den högsta kasten - Carina Rydberg

Onåd - John Maxwell Coetzee

Min sons historia - Nadine Gordimer

Mor gifter sig - Moa Martinsson

Nässlorna blomma - Harry Martinsson

Svinalängorna - Susanna Alakoski

Bödeln - Pär Lagerkvist

Röda rummet - August Strindberg

5 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Vilken lista. Har bara läst en bok av demm.

trevlig läsning :-)

linda s sa...

hej! är precis som du - har bara läst kvinnorna på din nya lista, och endast några få av männens böcker. men bra idé! du kommer gilla dom, det tror jag säkert. alakoski och rydberg är mina favoriter av dessa, men så läser jag ju nästan enbart nutida litt.
gott nytt år Hanna!! kram L

Hanna sa...

För mig har det funkat skitbra! Jag har tagit mig igenom jobbiga böcker och läst böcker jag aldrig skulle läsa annars. Gott nytt år, Linda! Kram

Norpan sa...

Nu blir jag sur. Hade skrivit ett långt inlägg om diverse litteratur etc. och allt försvann. :( Orka!

Önskar dig ett gott nytt litterärt år!
Prettokramar,
Catrine

Hanna sa...

Vad synd att det försvann! Jag önskar även dig ett gott nytt litteratur- och prettoår! Kram