onsdag, april 12, 2006

Anitras propaganda

Idag har jag ringt och kollat "vad jag egentligen tycker om alkoholmonopolet". Ring själv 0771-121314 och se vad du tycker! Alla fem frågor var mycket ledande, t ex: "Enligt en undersökning från folkhälsoinstitutet kommer alkoholkonsumtionen att öka med hela 3,5 liter vodka per år. Bekymrar detta dig? Svara 5 om det bekymrar dig mycket och 1 om det inte bekymrar dig alls." Vad är det för fråga? Det är klart att ökad alkoholkonsumtion är oroande, men 1. jag har inte tagit del av undersökningen och vet inte om den är något jag skulle lita på, 2. jag anser att man kan arbeta med alkoholmissbruk på andra sätt än att ha statligt monopol, 3. ska man kriminalisera symptomen medan sjukdomen sprids?, osv...

Jag blev i vilket fall uppringde av Anitras dataröst som sa att jag "antagligen var för individens frihet" och att hon också var det men "alkoholfrågan är så mycket viktigare än individens frihet". Till saken hör nu att jag inte svarade sanningsenligt på frågorna, utan svarade så att Anitra skulle förstå att jag är frihetsfundamentalist. Det är klart att jag tycker att det skulle vara trevligt med många olika sorters vin, sprit och öl i samma butik, men eftersom det inte är viktigare än att avskaffa ett monopol var jag tvungen att svara att det inte är viktigt alls. Hade jag svarat sanningsenligt hade Anitra påstått att jag "egentligen är för systembolagets monopol". Det kallar jag propaganda!

Är det månne så att det finns en stark opinion mot systembolagets monopol eller vad är de rädda för? Let's hope so!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! Har också gjort det här lilla patetiska testet, och det är skrämmande att ett statligt bolag får hålla på så! Hoppas bara att det inte är så många förstagångsväljare som inte går på det!

Hanna sa...

Nej, då får vi verkligen hoppas att det inte är. Men värt att tänka på är nog varför dom gör såhär. Är vi monopolhatare så hotfulla? Det är en hoppfull tanke...