tisdag, april 11, 2006

SVT

Ibland ser jag de mest konstiga program på SVT. Det är helg, ingen mer rolig vintersport på TV och jag vill slötitta i pyjamas. I lördags fick jag se ett program om vänsterjournalisters 70-talsreportage om Kambodja. Babel tror jag att programmet hette. Först var det ett reportage om hur journalisterna blundat för de hemskheter som hände i Kambodja. So far so good. Den efterföljande diskussionen handlade om journalisters objektivitet och vad man idag blundar för som vi om 30 år kommer att tycka är fruktansvärt.

Historikerna Åsa Linderborg var där. Någon annan person som jag glömt namnet på sa att man inte kunde vara objektiv, men att man måste vara öppen med vilka ställningstaganden man har gjort. Hon sa också att man inte kan veta vad vi kommer att tycka att vi blundade för idag om 30 år. Åsa Linderborg skämdes inte för sig. Hon sa att vi om 30 år kommer att se att liberalismen var fruktansvärd. Att människor svälter och miljön förstörs. Det är liberalismens fel.

Sen var programmet slut.

SVT är härligt objektiva!

Inga kommentarer: