söndag, mars 07, 2010

Singapore

Så har jag då kommit fram till resans första och sista stopp, Singapore. Vi hade förväntat oss mycket av denna stad och allt infriades inte, men det var en mycket trevlig vistelse, om än något dyr. Vill man dricka alkohol här så springer semesterkassan lätt iväg.

När vi kom till Singapore på var det redan resans tredje dag. En natt i Frankfurt gjorde att vi var försenade. Den förlorade dagen fick vi dock igen av flygbolaget och vi lade den istället på slutet. Det blev lite stressigt i och med att vi landade i Singapore klockan fem och skulle lyfta för Kuala Lumpur dagen efter klockan ett. Första kvällen tillbringade vi i ett av Singapores nöjesdistrikt, Clark Quay, något som vi kunde titta på från vårt hotellfönster. Det var en trevlig, men dyr upplevelse. Ölen kostade från 70-100 kr.

När vi återkom två veckor senare hade Andreas bespetsat sig på en massa museum och restauranger som vi skulle besöka så det var bara att beta av. Hotellpoolen var lockande i det heta vädret, men hanns aldrig med. Vårt hotell, Peninsula Excelsior Hotel, var helt underbart! Sista vistelsen var i ett fantastiskt rum på 20:å våningen med utsikt från två håll. Man kan ha det betydligt sämre för 800 per natt.

En shoppingkväll på Orchard Road har vi hunnit med. Det var fredagskväll och alla var uppklädda till tänderna – för att shoppa! Vi kände oss nedklädda.

Vi har också besökt Singapore Zoo, något som till skillnad från Peking Zoo är värt ett besök. Helt fantastiskt ställe med djur som mådde bra. Man kunde åka på nattsafari, något nägra av mina vänner rekommenderat, men vi valde att äta frukost med orangutangerna och det ångrade vi inte. Nästa gång blir det nattsafari. Denna gång fick vi möjlighet att se alla djuren i vår egen takt och i dagsljus.

Vi firade det kinesiska nyåret i Singapore, något vi tidigare gjort i Vietnam. Först skulle vi ha varit i Chinatown – så klart – men där var det så mycket folk att jag fick smått panik. Vi begav oss till Boat Quay, en del av samma nöjesdistrikt som Clark Quay, men mysigare. Där förstod vi snart att alla gav blanka fasen i det kinesiska nyåret. Då kom vi på idén att fira tolvslaget på hotellet. Vi hade ju ändå utsikt åt flera håll och bodde så högt upp. Vi ahde utsikt mot floden och mot Chinatown. Sagt och gjort. Öl inhandlades på seven eleven och vi satte oss i fönstret och tittade på alla fantastiska fyrverkerier. En fantastisk upplevelse, även om det inte blev som vi hade tänkt.

Sista dagen kom höjdpunkten – vi åt sunday brunch på Ritz Carlton Hotel. För 800 kr fick vi dricka obegränsat med champagne (och det var ingen dålig årgång) och äta obegränsat med ostron, hummer, gåslever, sashimi, och många, många andra godsaker. Det var bland det bästa jag ätit i hela mitt liv!

Vi besökte två museum, ett om Singapores historia och ett om Asiens civilisationer. Båda mycket väl värda ett besök. Sista dagen, lite smått berusade efter brunchen, besökte vi även Fort Siloso, som var britternas kustartillerifort. Det var inte meningen att vi skulle ha tid att åka till Sentosa, ön utanför stadskärnan, men Andreas ville så gärna se fortet. Det var kul att se Sentosa, även om alla andra också ville göra det denna dag, nyårsdagen, och det blev lite panik när vi skulle åka hem. Singaporiansk ordning gjorde att gick ganska fort att komma på en av gratisbussarna till fastlandet. Men det såg svettigt ut ett tag. Planet skulle ju gå hem kl 23:30 och vi hade inget bagage med oss (det såg ut att lugnt kunna ta fem timmar och klockan hade hunnit bli sex). Vi hann och vi kom hem utan något strul på hemvägen!

Här kommer bilder från Singapore:

Första vistelsen i Singapore och jag tror att det ska gå att ha utsläppt hår. Luftfuktigheten tar ur mig denna tro. Utsikten är dock inte att klaga på!

Jag och mr Raffle. I bakgrunden syns affärsdistriktet och framför det Boat Quay.

Shopping! Jag köpte mig en fin tröja på Esprite. Det var mest som hemma, fast galssigare.

Orangutangmamman med sitt lilla barn. De åt fruktost med oss. En verkligt mysig upplevelse.

Den vita tigern som inte finns vilt längre. Det är betyligt mer grönska här än på Peking Zoo.

Andreas och jag hade ständiga fajter om ifall vi skulle äta kinesiskt eller indiskt. Jag är inte så förtjust i degiga dumplings eller blaskiga nudelsoppor, men Andreas älskar det. Här i Little India har jag fått min vilja igenom och vi äter en helt underbar måltid, serverad på ett bananlöv.

Min snygge make på Raffles hotel. Vi får snart in våra Singapore Sling.

Nyårsafton i Chinatown. Galet mycket folk!

I lugn och ro på hotellet fick vi ändå uppleva nyårsstämingen. Det går inte att ta fina bilder på fyrverkerier, men detta kan i alla fall få illustrera vår känsla av firande.

Champagne och ostron. Inte var dag man får stoppa i sig obegränsat av dessa varor. Jag mår verkligen prima.

I ny batikkjol (från Kuala lumpur) på Fort Siloso. Andreas är i sjunde himlen och jag är lite full.

Andreas i ett folktomt Chinatown på nyårsdagen. Nu har vi sett Chinatown två gånger och aldrig i normalt tillstånd, först för mycket folk och sedan inga alls.