torsdag, juni 04, 2009

Djur

Jag är inte känd som någon djurvän. Jag tycker inte om att kela med dem och jag äter gärna djur. Däremot att det otroligt viktigt att vi människor inte behandlar djur illa.

Marit Pulsen som är folkpartiet toppkandidat i ep-valet driver frågan om ett djurens FBI. Hon vill också arbeta för säkrare djurtransporter. Detta är viktiga frågor och jag är glad att Marit vill åka till Bryssel och arbeta för djuren. Det är inte alltid man, om man inte är en riktigt djurvän, tänker på hur djur har det och hur de ofta far illa. Det kan då bli ett hemskt uppvaknande när man verkligen får stå öga mot öga med ett lidande djur. Det har jag fått göra ganska nyligen.

Nu ska jag visa er bilder från min kinaresa, från det besök jag i efterhand ångrar. Peking Zoo. (Klicka på bilderna för att se dem större.)

Vi ville se pandor, det var därför vi gick hit. Pandorna hade det förhållandevis bra, läste vi i guideboken. Detta är inte så hemskt, men långt ifrån imponerande.

Här är björnarna. Det finns massa skyltar här med texten "Don't feed the animals". Dock finns här inte mängder med personal som kan se till att detta efterföljs. Med tanke på hur mycket folk som jobbar överallt annars, så är det extra trist att detta får ske. Man kastar mat i ansiktet på björnarna.

Här ligger ett utslaget lejon. Man kastar vattenflaskor på honom för att han ska vakna. Det är ju trist om vårt barn inte fick se ett vaket lejon nu när vi är här. Eller?

Tiger i bur. Buren är inomhus och stanken här inne är fasansfull. Nu pallar vi inte mer utan tar båten till Sommarpalatset.

Inga kommentarer: