lördag, januari 02, 2010

Jag betalar gärna för städning i mitt hem!

Nu i jultider är det skönt att vi harbestämt oss för att prioritera vårt hem och vår fritid. Vi har val att lägga pengar på sk hushållsnära tjänster. Varannan vecka kommer en städerska och dammsuger och dammtorkar vårt hem. För detta betalar vi 900 kr i månaden. Utan regeringens skattereduktion, RUT-avdrag, skulle vi betalat det dubbla och det hade vi inte tyckt att vi hade råd med.

Få saker är så illa sett i vissa kretsar än just städhjälp. I de kretsar jag umgås i är det väldigt vanligt att betala, eller att överväga att betala för städning och andra saker i hemmet. Men utanför min lilla sfär så är det inte samma ljud i skällan. Trots att fler och fler har råd med städhjälp (jag inbillar mig inte att alla har råd med det, men betydligt fler än före RUT-avdraget), så skriker många högt att rika och privilegierade har råd att hålla sig med piga.

Låt oss då titta på dem som jobbar i denna sektor. Det är ofta kvinnor från andra länder som pratar dålig eller ingen svenska. Vem vill anställa den kategorin människor? Få arbetsgivare accepterar dålig svenska (möjligtvis med undantag av en brittisk pub-ägare, men där jobbar knappast etiopiska kvinnor). Det företag vi anlitar, Aqua Cleaning, har precis skaffat sig ett kontor i Hammarby Sjöstad och frågan är var alla deras anställda ska jobba om skattereduktionen avskaffats, något som vänsterkartellen hotar med.

Precis vad som varit syftet med det sk ROT-avdraget av RUT-avdraget skapat jobb, jobb som tidigare varit svarta. Cyniskt nog är inte alla som är emot RUT-avdraget, mot ROT-avdraget. Det är ok att ha skattelättnader på byggnationer och rörmokeri i hemmet, men att diska och städa är fortfarande fult att inte göra själv. Mönstret är glasklart, de traditionellt manliga sysslorna är ok att be om hjälp om, men de traditionellt kvinnliga ska man sköta själv.

Vissa säger att det inte är ok att göra skatteavdrag bara för att legalisera en kriminell sektor. Något mer cyniskt får man väl leta efter. Var verkligen kvinnor som städade för brödfödan, för att de flytt från krig och inte hunnit lära sig språket så att de kunnat få ett annat jobb, kriminella?

Det är märkligt att det ska vara så skamligt att ”inte kunna torka upp sin egen skit”. Vi har ingen bil, utan lägger hellre pengarna på städhjälp. Andra struntar i långresor till Thailand och betalar hellre en städerska. Vi gör alla prioriteringar i vardagen och vi klarar oss utan bil. Dessutom ger vår prioritering jobb. Det tänker jag inte ha dåligt samvete för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra inlägg!

Kram

Hanna sa...

Tack, Maria! Det har varit lite tjafs om detta på facebook så jag var tvungen att skriva av mig.

Kram