söndag, januari 03, 2010

Böcker att läsa 2009 del 4

Då har förra årets litteraturkanon avslutats. Jag läste ut Strindbergs Röda rummet på självaste nyårsafton. Se övriga lästa böcker här.

Anna Karenina - Leo Tolstoj: Oj, oj, oj vad segt och trist. Nästan 1000 sidor plågade jag mig igenom och det tog flera månader.

Ringaren i Notre Dame - Victor Hugo: En tidvis ganska gullig bok, men trots att jag läste den efter Anna Karenina läste jag inte ut den i ett svep.

Den högsta kasten - Carina Rydberg: Jag hade inte förväntat mig att detta skulle bli en av de tristaste böckerna, men så blev fallet. Så urbota tråkigt!

Mor gifter sig - Moa Martinsson: Den klart bästa i denna omgång! Här har jag recenserat den på feministbiblioteket.

Röda rummet - August Strindberg: Det är ju trots allt Strindberg och jag trodde att det skulle vara bättre, sa en kompis till mig när hon läst denna bok och blivit besviken. Det sammanfattar väl vad jag känner.

Jag återkommer snart med ny litteraturkanon för 2010 och i år kommer det att bli lite annorlunda.

Inga kommentarer: