tisdag, juni 16, 2009

Systembolaget en vända till

Min konversation med Systemet forsätter. Avsaknaden av genusmedvetenhet är skrämmande tydlig.

Hej igen Hanna!

bra att du tyckte mitt tidigare svar var utförligt, även om du inte tycker det gav svar på det du ville veta. Ska nu försöka svara en gång till, men är osäker på om du kommer att bli nöjdare. Men jag gör ett försök.

Det verkar som vi är överens om att syftet med filmerna är att få föräldrar att tänka till innan de köper ut till tonåringar. Något som vi också verkar vara överens om är att det inte är bra att föräldrar köper ut. Filmidén bygger på, som ofta i reklamfilms sammanhang, att överdriva en händelse för att skapa någon form av reaktion och tanke.

I denna serie filmer visar vi tonåringar i en festsituation. I varje scen är det någon av ungdomarna som överdrivet klokt och förnuftigt påpekar att man kanske inte ska fortsätta med det man gör, eftersom man är under alkoholpåverkan. Det är det som är själva humorn i filmen (bara så vi kan vara överens om det också...). Vi har sedan valt ut olika händelser man kan tänka sig hända på en fest. Exempelvis:

En ung tjej anländer till festen med en flaska vin till värdinnan, värdinnan tackar nej med förklaringen att det redan finns vin så att det räcker på festen, varpå hon som erbjudit flaskan ringer hem till sin mamma och säger att hon tar med sig flaskan hem igen, eftersom det redan finns vin på festen. Överdrivet skulle antagligen inte hända på riktigt (tänkt att vara roligt).

Några ungdomar springer ut på gatan, en tjej börjar klättra upp på en stege som två killar håller i, varpå den ena killen plötsligt utbrister, Anna klättra ned, du är alkoholpåverkad. Överdrivet skulle antagligen inte hända på riktigt (tänkt att vara roligt).

En tjej flirtar med en kille och vill att han ska följa med ned i källaren för att kanske hångla. Killen svarar näe du har druckit jag vill inte att du ska göra nåt du ångrar. Överdrivet skulle antagligen inte hända på riktigt (tänkt att vara roligt).

Avsikten är inte att det ska vara avskräckande att se ungdomar ha med sig en flaska vin till en fest, klättra upp på en stege eller gå ned i källaren att hångla. Humorn i filmerna och budskapet i de olika scenerna ligger i att ungdomarna i en festsituation är överdrivet kloka och förnuftiga kring sin syn på alkohol och dess konsekvenser (vilket dom kanske inte alltid är).

Hanna, jag förstår på dina mejl att du upplever och ser nåt annat i filmerna. Jag har verkligen försökt att förstå hur du menar och har även diskuterat med kollegor och hemma med mina tonårstjejer och min fru, men jag kan verkligen inte se hur du menar att filmerna skulle vara sexistiska som du skriver.

Som sagt du är välkommen att skriva igen, men jag tror inte jag kan ge dig några mer svar än de du fått. Vi kan konstatera att vi verkar ha helt olika bilder av vad filmerna förmedlar.

Eftersom du lägger ut vår konversation på din blogg vill jag passa på att bifoga en länk till vår kampanjsajt där läsarna själv kan gå in och se reklamfilmerna som vår konversation handlar om. Och jag vill också passa på att slå ett slag för den "dokumentärfilm" vi tagit fram som ett stöd till föräldrar när tonåringar ber dom att köpa ut som ligger på sajten.

http://www.systembolagetkampanj.se/tonaringar/

Med vänliga hälsningar

Fredrik Thor

Fredrik Thor
Chef Varumärke

Jag svarade:

Hej,

Tack för ditt svar. Vi kommer kanske inte längre i den här frågan, men jag vill ändå avsluta med att säga att jag förstår hela poängen och alla de andra scenarierna fångar det du beskriver. Men scenen med tjejen som vill hångla har ändå något sexualmoralistiskt över sig. Jag kan inte se det förnuftiga att tacka nej till hångel för att tjejen har druckit en cider. Det är förnuftigt men ej realistiskt att tacka nej till fler än två öl, mer vin osv, men det är inte förnuftigt att tacka nej till hångel. Hur har ni kommit till den slutsatsen?

Jag tycker att du ska ta ett varv till med dina vänner och kollegor och försöka sätta på er genusglasögonen och genom dem se vilka budskap ni för fram. Kanonfulla tjejer kan ångra sex och hångel på fyllan, men en salongsberusad tjej som tar egna initiativ, lär inte ångra sig. Och det är märkligt att föräldrar ska skrämmas med att deras tonåriga döttrar kanske hånglar när de dricker.

Jag tackar för att du har tagit dig tid att svara, men det känns trist att det inte verkar finnas någon i din omgivning som kan se saken ur ett genusperspektiv.

Mvh Hanna Lager

2 kommentarer:

linda s sa...

vet inte om jag ska skratta eller gråta (lillgammalt uttryck, men det bjuder jag på) - han har verkligen noll koll. vi lever nog i olika världar, och det märks ju inte minst när han - som alla ickefeminister alltid gör - drar en parallell till sitt eget privatliv för att berättiga ett icke genusmedvetet sätt att tänka och handla. jaja, bra att du iaf försökte få honom att förstå Hanna! kram L

Hanna sa...

Jag har fått ett svar till nu som jag strax ska publicera där han skriver att han beklagar att han inte kan svara bättre. Han fattar verkligen ingenting. Det är ofattbart. Men då vet jag att min blogg och min röst behövs ;o)

Kram!