torsdag, januari 19, 2006

Fotboll och kvinnor

Jag borde ha kommenterat detta för länge sedan, men först nu har jag fått några minuter över. Varför måste jag alltid få mina fördomar bekräftade när det gäller fotbollstränare? Finns det ingen som tränar ett fotbollslag som förstår att det inte är kul att säga att saudiska kvinnor får titta på TV? Man kan tjata sig blå om att politik och fotboll inte hör ihop, men man gör ändå ett statement när man väljer att spela i ett land under sådana förutsättningar. Alla bortförklaringar är överflödiga. Alla som försökt sig på sådana är för evigt bortgjorda. "Visst har vi annan kvinnosyn här, men man måste respektera...", "Vi lever i olika kulturer och det kan vara svårt för oss att förstå...", "Vi drar en gräns vid FN-sanktioner...".

Jag skäms, gör inte ni?

Inga kommentarer: