onsdag, oktober 19, 2005

Bostadsbidrag

Efter förra inlägget kommer jag osökt in på bostadsbidrag - denna samhällets stora lögn. Det är nämligen inget bidrag. Det är ett lån. Ett lån man inte behöver betala tillbaka om man inte kan. Jag kunde uppenbarligen det, för det damp ner en räkning på 7000 kr för några år sedan. Efter ett samtal med försäkringskassan om varför det kunde bli så kom vi fram till att jag skulle använt mig av pengar i januari som jag ännu inte visste att jag skulle få i december. Mycket logiskt.

Varför finns detta onödiga bidrag? Att ge bidrag istället för att sänka skatten är bara ett sätt att forsla runt pengarna i systemet. Mitt lån betalade jag tillbaka med min a-kassa. Jag kan förstå att många låginkomsttagare blir rädda för att mista bostadsbidraget som säkert är ett nödvändigt bidrag i deras månadsbudget, men sänkt skatt eller höjt grundavdrag skulle säkert ge dem mer pengar i handen.

Bidrag kräver administration och administration drar pengar. Varför göra det svårare än vad det är?

Inga kommentarer: