torsdag, oktober 20, 2005

Alternativ semester?

Det är helt underbart, här kommer jag att bo i en vecka från och med om en månad. Numer skäms jag inte heller för att åka på charter. Jag behöver vila och det ska bli underbart att ligga på stranden i en vecka tillsammans med min sambo.

Så klart kommer vi att åka till pyramiderna och även snorkla och sånt som man ska göra, men mest av allt ska vi vila. Jag är en person som älskar fart och fläkt och gärna tågluffar. Min sambo är lite mer lugn av sig och vill inte känna pressen som är lätt att känna när man flänger runt. Jag har då kommit på att charter är aldeles utmärkt. Åker man tillspännande platser har man dels redan fixat hotell och dels kan man välja att resa runt så länge man orkar. Resten av tiden tillbringar man på en skön strand med tillhörande trevliga hotellrum.

Som jag nämnde tidiigare prenumererar jag på tidningen Vagabond. Jag kan tänka mig att charter inte är det främsta sättet att resa för en vagabond-läsare eftersom hela tidningens framtoning är alternativ (dock finns det alltid något charterrepotage i varje nummer). Det var speciellt en artikel i senaste numret som jag fastnade för. Den börjar med: "Hon klev av planet i Johannesburg. Hon var inte intresserad av vinprovningar eller djurparker. Hon ville till Soweto." (Fritt citerat, jag har inte tidningen framför mig) Wow vad alternativt! Det är knappast någon innan henne som kommit på tanken att åka dit! Nu var jag sådär ironisk igen, men jag kunde inte låta bli. Det är så inne att vara alternativ och alla verkar vara alternativa på samma sätt. Alla har ju samma utgåva av Lonely planet. Det är absolut inget fel i det, men man är ganska vanlig.

Nej, jag besparar mig från alla prettoutalanden om resor och säger att Sharm el Sheik ska bli underbart vare sig jag är alternativ eller inte. Jag kommer att plocka med mig den senaste Loney planet och göra något av allt de föreslår utan att känna mig alternativ ;o) Jag återkommer med berättelse om hur det var.

Inga kommentarer: