onsdag, oktober 19, 2005

Studentbostäder

Jag har funderat på en sak en längre tid. Det handlar om studentbostäder. Jag har bott i två olika typer av studentbostäder i Göteborg, ett korridorsboende och en lägenhet med kök (eller snarare lägenhet I kök). Jag tycker att det är viktigt att det finns boende för studenter så att alla kan studera och hitta någonstans att bok. Däremot är det orimligt att bygga lyxbostäder till orimligt höga priser som ingen student har råd att bo i. Eller?

Mitt första bodende, korridoren, var ett bra boende för en student från landet som vill komma till stan och lära känna folk. De fyra åren jag bodde på Kjellmansgatan 7 i Göteborg var nog de bästa i mitt liv. Dessutom var det smart tänkt med en hyra som delades upp på 10 månader istället för tolv, eftersom man inte får studiemedel på sommaren.

Man tröttnar ju på allt även om det är roligt. Efter fyra år fick jag en lägenhet i centrala Göteborg. Hyran var 3500 kr. Det är omöjligt för en student som bara har studiemedel att klara av en sådan hyra. Man måste få bostadsbidrag eller jobba. Vilka är det man vänder sig till när man bygger den typen av boende? Likadant ser det ut i Stockholm där man byggt lyxlägenheter i Kista för 4000 i månaden. Studiemedlet är under 7000 kr för bövelen!

Som sagt tycker jag att det är viktigt att subventionera studentboende, men ska man verkligen subventionera en lägenhet så som mitt andra boende? Visst är det skönt att få flytta från en korridor efter fyra år, men kan man inte låta studenterna klara det själva? Är det rimligt att staten ska subventionera all form av boende bara för att man är student? Eller kan man inte anse att det är rimligt att staten ser till att det finns tak över huvudet på studenter?

Vilka vänder man sig då till med de fina lägenheterna? Som det ser ut idag är det superlång kö till de lyxigare lägenheterna och det tar oftast mer än en sudietid för att få dem. När man väl har fått tag på en så bor man kvar där genom att läsa enkla kvällskurser vid sidan om sitt arbete (jag har gjort så själv). Är detta rätt? Nej, så klart inte. Sluta bygga lyxbostäder till studenter och smacka upp fler korridorer så att fler får ett rum!

Inga kommentarer: