torsdag, augusti 25, 2005

Mary Wollstonecraft

Gud vilken tråkigt bok, tänkte jagt efter två kapitel i Mary Wollstonecrafts "Till försvar för kvinnans rättigheter". Boken stod sedan på sin plats i bokhyllan i över ett år innan jag för någon vecka sedan bestämde mig för att läsa den, om det så skulle kännas som att gå tillbaka till skolan igen. Men så otroligt överraskad jag blev! Det var bara de två första kaptitlen som var tråkiga, efter det blommar boken upp och är hur rolig och bra som helst. Det Wollstonercraft skriver om kunde lika gärna gälla idag. Hon är förbannad övrer hur kvinnor ses som mindre förnuftiga varelser och menar att det är klart att man blir mindre förnuftig om man inte får någon utbildning för att man anses vara mindre förnuftig. Det roliga är Wollstonecrafts ständiga närvaro i boken. Hon skriver rent ut att hon är så arg och måste lugna ner sig för att klara av att skriva vidare. Så underbart bra och så fantastiskt kul skrivet av en kvinna som levde i slutet på 1700-talet!

Jag vet att alla som läser detta och som är rättrogna feminister precis som jag, redan har läst den här boken och tycker att detta är yeserdays news, men jag vill dela med mig detta till alla er som aldrig läste mer än två kapitel (fast kanske säger att ni har läst den ;o).

Inga kommentarer: