torsdag, juli 21, 2005

Sverige igen

Såhär i sommartorkan läsate jag insändarsidan i DN igen. En liten insändare drog till sig min uppmärksamhet. Det var en kvinna som tyckte att man inte skulle använda vin i matlagning (och inte ha med det i recept i tidningar) av hänsyn till alkoholister. Hon menar att det är många som inte vet att man kan få återfall bara av smaken.

Jag är laktosintolerant, allergisk mot morötter och känslig mot apelsinjos och rödvin i för stora mängder. Det är ganska jobbigt att alltid behöva fråga (nu tål jag förhållandevis mycket mjölk så det är oftats inga problem), men det är något man får vänja sig vid. Tycker jag.

Jag blir så trött på att man ska tycka så synd om alla och att man måste ta hänsyn in absurdum för att folk inte tål det ena och det andra. Kan de nyktra alkolisterna inte välja ett annat recept?Måste alla lida av att somliga inte tål vissa saker?

En liknande grej har jag märkt hos vissa vegitarianer (obs! ej alla!). Om det finns en vegitarian i sällskapet ska alla äta vegitariskt. Varför det?

Jag vet att det kanske är fånigt att brusa upp för sånt här på morgonkvisten, men är det sommartorka så är det!

Inga kommentarer: