onsdag, mars 17, 2010

Monica Green tycker lite olika saker om syskonsex

Nu har Monica Green varit i farten igen och har uttalat sig om saker som sossar inte bör (eller hur ska man annars tolka det som händer sen?). Man ska inte straffa syskon som har sex med varandra, tyckte Monica i förrgår. Eller ska man kanske ändå det? Monica Green ber nu om ursäkt för sitt dumma uttalande och vill istället skärpa inceslagstiftningen. Men är det samma sak? Det hela är mycket oklart, ursäkt ber hon om i vilket fall.

Trots att Monica Green inte tillhör mina favoriter så tycker jag ändå att hon har rätt. Ja, i sitt första uttalande då. Varför ska frivilligt sex mellan två vuxna människor vara förbjudet? Jag anser att det ska vara olagligt att utnyttja någon som är i beroendeställning, men när det inte finns någon sådan så tycker jag inte att vi ska lägga oss i vem som har sex med vem.

Det är helt uppenbart att det handlar om en moralisk lagstiftning så risken för avkomma inte kan vara den enda orsaken. Då skulle det ju vara ok om två börder, eller två systrar hade sex med varandra. Dessutom är det tillåtet för halvsyskon att gifta sig med varandra om man inte växt upp tillsammans.

Visst kan det vara så att många som har sex med sina nära släktingar är lite störda, men ska vi stifta lagar för att kunna slänga lite störda människor i fängelse? Vad vinner vi eller de på att det är förbjudet för syskon att ha sex?

Monica Green skriver i sann Monica Green-anda i sitt nya uttalande idag att hon anser att politiker ska blanda sig i det mesta. Ja, då är det ju logiskt att man vill peta i folks sexliv, men om man inte anser detta (vilket jag hoppas att majoriteten av borgerliga politiker inte anser) så borde man väl inte gilla lagar som förbjuder vuxna människor att göra frivilliga val?

När Monicas Green äntligen säger något vettigt, ja då tar hon tillbaka det!

6 kommentarer:

Annika Beijbom sa...

Hej Hanna, jag har inte hunnit följa debatten ordentligt så här lite på avstånd för att kunna bedöma hur Monica Green tycker egentligen och vad hon verkligen menar. Det finns ju många svarta historier om personer som utnyttjats av sina syskon. Samtidigt tycker jag att morallagar generellt är djupt olyckliga.

Många hälsningar och allt gott
/Annika

Hanna sa...

Annika,

Jag tycker inte att det är ok att man uttnyttjar någon oavsett om man är släkt eller inte. Men friviligt sex mellan två vuxna människor tycker inte jag borde vara straffbart. Vad Monica Green tycker i frågan är mycket oklart ;o)

/Hanna

Anonym sa...

Hej. Jag är så "gammaldags" att jag ansér att sexrelationer mellan syskon är ett tecken på en mycket osund och gränslös familjerelation. Har lång erfarenhet av psykoterapeutiskt behandlingsarbete och vet att sexrelationer inom familjen är en negativ erfarenhet för de som drabbas och inte speciellt "gulligt"!! Tänk om snälla ni!!

Hanna sa...

Jag har aldrig påstått att det är hälsosamt eller sunt. Men allt som är ohälsosamt bör inte förbjudas. Jag tror säkert att många som har sex med sina syskon inte har en hälsosam familjesituation, men det förändrar inte min åsikt om ett förbud eller inte.

Anonym sa...

Hanna vad är du för feminist? Vad är det som gör att du kan tänka längre en ryggmärgsreflexen att incest är äckligt.
När man såg att en feministbrud skrivit om det här, var jag helt säker på att de skulle vara några helt oväsentliga argument om beroendeställning och utsatthet.

Det här var ju väldigt sakligt! Du är nu mer min favvo-feminist!!

Sen ser jag de kommentarer du fått är precis de förväntade. Personer som verkar vilja blanda ihop korten å de grövsta. Varför ska man förbjuda människor att göra saker de vill som inte skadar tredje part överhuvudtaget? Det spelar ju ingen roll om det ökar risken för utnyttjande. Med samma resonemang bör man ju förbjuda sex rakt över eftersom det kan sammankopplas med våldtäkter./ Viktor Sandahl Lund

Hanna sa...

Hej Viktor!

Vad roligt att jag är din favvofeminist ;o)

Såklart är ju ryggmärgsreflexen att det är äckligt och att de som gör det förmodligen är störda, men att tycka att något är fel är inte samma sak som att tycka att det ska förbjudas. Dessutom reagerar jag mer på själva uppväxten tillsammans mer än släktskapet och eftersom det är tillåtet att gifta sig med sitt halvsyskon om man inte växt upp ihop och inte med sitt adoptivsyskon som man växt upp med så är det hela ganska tydligt att det handlar om en morallag, men än om rädsla för konstiga gener.

/Hanna