onsdag, april 15, 2009

Peking dag 3

Nu är jag hemma igen och ska försöka att sammanfatta den fantastiska resan i några bloggposter. Jag börjar där jag slutade, dvs den återstående dagen av vårt första Peking-besök.

Vi bodde på ett fantastiskt underbart hostel i Peking, Peking International Hostel. Det kostar runt 500 för ett dubbelrum. Det är rent och snyggt och har en otroligt mysig lobby/restaurang. Du kommer aldrig att längta efter något glassigare så länge du bor här!

Hostelet ligger i Pekings gamla kvarter, sk hutonger, väldigt nära Förbjudna staden.

Vi skulle har sett förbjudna staden i förrgår, men tar det besöket denna dag istället. Vi är inte helt imponerade av denna kinesiska sevärdhet. Dessutom är det ju för en europé inte särskilt gammalt. De yngsta delarna är från slutet av 1700-talet. Man får inte gå in i några byggnader, utan bara titta utanför.

Kineserna är mer imponerade. De har ingen förståelse för att utländska turister också vill titta. Här tar man till hårda armbågar för att komma längst fram. Många är från landet och har större problem än vi att köpa tunnelbanebiljetter i en automat.

Trädgården är desto mer imponerande. Det är underbart att strosa omkring här!

Utanför förbjudna stadens norra entré. Det vi ser är Jingshanparken. Vi skulle besöka den, men fick aldrig riktigt tid till det. Jag blev glatt överraskad när jag kom hem och insåg att jag hade tagit denna bild.

Som sportnördar vi (bara jag?) är så var vi tvungna att åka till olympiaparken. Så häftigt att se fågelboet i verkligheten! Här kan vi känna sporthistoriens vingslag, men tyvärr inte drömma oss tillbaka till svenska framgångar.

Ett fånigt kort taget inne på arenan. Vi var så glada över att man fick gå in och titta och här inne är det full kommers.

På kvällen ska vi ge oss av till Shanghai med tåg. Alla sängplatser har egen TV. När ska svenska tåg få sådan lyx? Trots att vi denna resa delar hytt med två kinesiska män, så sover vi gott.

Inga kommentarer: