måndag, april 20, 2009

Hong Kong nattliv

Nattlivet var underbart i Hong Kong. Jag önskar jag kunde gå ut där varje helg! Vi hade turen att vara där både fredag och lördag kväll.

After work runt The Escalator. Vi tog en öl vid fem på samma ställe och satt då på uteserveringen på andra våningen. Nu är det både senare och mycket mer folk. Vi står på gatan utanför.

Mystiskt med rysk/ukrainsk restaurang mitt i SoHo? Inte visste vi att sådan mat var populär här.

Annan bar samma kväll. Vi sitter på rulltrappskanten och en snäll servitris fotar oss.

Lördag kväll. Vi prövar lyckan i Lan Kwai Fong som ligger en liten bit från SoHo (det ligger faktiskt precis norr om Hollywood Road fast mer västerut). Här dansar det transor på gatan och en av dem har bjutit upp mig till dans!

Det är otroligt mycket folk och vi har väldigt trevligt mitt i smeten!

På söndagkvällen skulle vi ta det lugnare, men då stötte vi på Andreas gamla barndomskompis helt random mitt bland alla skyskrapor, och då passade vi så klart på att gå ut med honom och hans flickvän. Världen är bra liten ibland. Här sitter vi på Bar 71 och den låg strax norr om Soho på en bakgata dit inga turister hittar (så klart!). Baren är döpt efter det dekret som skulle inskränka yttrandefriheten i Hong Kong och Macao. Det röstades ner här, men dock ej i Macao. Roligt med lite glädje i diktaturmörkret. Vårt besök på Hong Kong historiska museum var inte lika kul. Självcensuren är lite för stor.

Inga kommentarer: