söndag, mars 15, 2009

Schlagerhelvetet igen

Jag tippade skrällseger igår och jag tippade Ernman. Så rätt jag hade. af Ugglas kom tvåa och det var mycket roligt, för som jag antydde här så fick hon min röst. (Dock ringde vi som galningar efter juryns utfall för att förstärka hennes chanser och trots att vi ringde oavbrutet i tre minuter kom vi aldrig fram – röstskandal!)

Jag tror inte att Ernamn har så väldans stora chanser i Moskva, men å andra sidan hade ingen annan i startfältet det heller.

Min fundering ligger i alla delfinaler och att allt röstande går mot melodifestivalens död. Anmärkningsvärt är att Caroline af Ugglas, som inte tog sig vidare direkt till finalen, kom tvåa, medan Emilia som slog ut af Ugglas inte fick några poäng från tittarna. Betyder detta att af Ugglas låt växer oerhört för varje gång man hör den eller är det så att semifinalerna är rena lotteriet? Jag tror på det sista.

Alla dueller och den extremt korta tiden man har på sig att rösta inför duellerna gör att det är rena rama slumpen vem som går vidare. Vem orkar ringa varenda gång? Vem hinner? Går man på toa under andra chansen så har man försatt alla sina chanser att rösta i just den duellen.

Finalen var bättre! Och vilket rafflande slut! Men snälla, snälla, skippa delfinalerna eller åtminstone allt duellerande till nästa gång!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Givet, mums mums är en helt egen gren inom skumbollarnas värld. Gillar din blogg förresten, har fått flera bra tips på feministisk litteratur :)

Hanna sa...

tack! Jag ska se till att börja läsa din blogg också!