söndag, mars 08, 2009

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen och jag har inte gjort något speciellt idag för att uppmärksamma kvinnors situation i Sverige och världen. Jag kom precis hem från Folkpartiets riksmöte i Linköping där 800 folkpartister träffats i helgen. Mycket roligt och givande, även om jag är otroligt trött eftersom jag bara jobbat hela tiden.

Jag måste ändå skriva några rader på denna dag. Min vän Amanda berättade idag att i Ryssland så är 8:e mars något av en andra Alla hjärtans dag. Det är en dag då männen ger sina kvinnor blommor. Är det inte otroligt typiskt? Det kvinnor mest behöver är blommor och uppmärksamhet, inte makt.

Efter att ha hört om hur det är i Ryssland funderade jag på hur det ser ut i Sverige. Här kan man ofta höra att kvinnor har ett behov av att känna sig lite kvinnliga och vill mer än något annat bli omhändertagna och ompysslade av sina män. Det är sorgligt att det ses som kvinnligt att tycka att det är trevligt när någon annan bryr sig om en. Och förmodligen är det så att de som vill betona sitt köns särart och på alla vis måste könsmärka att få blommor, skulle tycka att det var trevligt om internationella kvinnodagen i Sverige uppmärksammades av svenska män såsom av ryska män. Och DET är det mest tragiska av allt.

Inga kommentarer: