söndag, oktober 19, 2008

Har du sett Desperate Housewifes, Ulrika Kärnborg?

Det är inte första gången jag ser det. Gång på gång uttalar sig förståsigpåare nedlåtande om den amerikanska såpan Desperate Housewifes. Senast i raden är DN kulturs Ulrika Kärnborg som i går i en krönika om Susan Faludis senaste bok illustrerar återgången till nykonservatism och ett 50-talsideal med bland annat tv-serien om de urflippade hemmafruarna.

Nu börjar jag bli trött på detta. Desperate Houswifes handlar INTE om en idyllisk villaförort där det bor harmoniska kvinnor som valt bort karriär för att ta hand om man och barn. Är det det du tror, Ulrika Kärnborg?

Nu skulle jag inte sträcka mig så långt att jag kallade serien feministisk, men det är i viket fall en serie som ifrågasätter hemmafrusystemet och låter kvinnorna vara både elaka och hyggliga mot varandra. En serie för alla som inte vill se traditionella könsroller utan istället se en serie där mord och svek och sm-sex finns i en salig blandning - allt i en idyllisk inramning.


Desperate Housewifes

Andra serier jag rekommenderar ur feministisk synvinkel:

Sex and the city - så klart! Coola storstadstjejer som älskar sig själva mer än otrogna män. Karriär och framgång är viktigare än att inruta sig i trist familjeliv. Världens bästa pepping!


Sex and the city

Life on Mars/Ashes to ashes: Först en man som hamnar i koma och därmed flyttas tillbaka till 1973 och i nästa serie en dito kvinna som kommer till 1982. Båda är poliser och kommer till ett hårt styrt patriarkalt polisdistrikt men finner sig på något sätt till rätta. Könsroller ifrågasätts öppet av 2000-talshuvudpersonerna. Det låter helt knäppt men serierna är jättebra och spännande och även när "det-fanns-ju-inga-mobiler-1973"-skämten inte är roliga längre så har serien en hög grad av humor.


Life on Mars


Ashes to ashes

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååå, jag såg första säsongen av DH och vill gärna se de andra. Har du dem på dvd? SATC älskar jag. Måste köpa boxen. Bara måste :-)

Hanna sa...

Jag vill också ha SATC på box! Har tyvärr varken den eller DH. Men om du har tid över så tycker jag att du ska se Life on Mars och Ashes to ashes (de hänger ihop, bara två olika huvudpersoner). Ingen mer än jag verkar ha sett dem.