måndag, september 22, 2008

Uppdatering av feministbiblioteket.se


Denna blogg ska vad det lider bli mer inriktad på feminism, det som den en gång var avsedd till. Jag har en webbplats där jag recenserar feministiska böcker och jag kommer här på bloggen att berätta när jag har uppdaterat den. Den är under uppbyggnad och nya sidor planeras. Fram tills att feministbiblioteket.se är klar kommer den att fungera som vanligt.

Idag har jag uppdaterat feministbiblioteket med följande böcker:
Ebadi, Shirin; Mitt Iran; 2006 (Nobelpristagare samt biografier)
Hirsi Ali, Ayaan; En fri röst; 2006 (Biografier)
Hosseini, Kalhed; Tusen strålande solar; 2007 (Skönlitteratur)
Suttner, Bertha von; Ner med vapnen!; 1889 (Nobelpristagare samt skönlitteratur)
Tortajada, Ana; Det tystade skriket; 2001(Dokument)
Wennstam, Katarina; Smuts; 2007 (Skönlitteratur)
Andersson, Mariann; Vägen ut eller det grymma manssamhället; 1969 (Debatt)
Wängnerud, Lena mfl; Rätt att rösta; 1994 (Historia)

Dagens tips är helt klart Berta von Suttners Ner med vapnen! Läs den underbara skildringen av 1800-talets krig ur en fredskämpande kvinnas ögon. Den som inte hängde med på gymnasiets historielektioner om alla krig hit och dit får här sig en rejäl genomgång och det är absolut inte tråkigt.

Inga kommentarer: