söndag, juli 13, 2008

En brudklänning växer fram

Nu har jag tagit lite smygsemester och åkt hem till mamma för att hon ska sy min brudklänning. Så här gick det:Först syddes fodret för att se om modellen funkade och allt verkar bra.

Det i Thaliand inköpta sidentyget och ett mönster är på plats.

Mamma klipper.
Mamma syr.
Jag surfar på Bröllopstorget.
Det jobbigaste - dragskedjan - är på plats.

Första dagens arbete. Vad vi helt missade var att denna uringning skulle visa halva bh:n. Jag hade en balconette på mig vid provtillfället, vilket funkade, men med riktiga bh:n på blev det helt fel. Eftersom det verkar omöjligt i min storlek att kombinera axelbandslöst med balconette var vi tvungna att tänka om. Lite panik.
Vi nålar ihop ringningen. Dessutom for vi iväg till Panduro och köpte pärlor att sätta på vecket.

Det blir bra! Här är klänningen så gott som färdig här med min pappas farmors kaninpäls.
(Det ska vara pappas mormor rättar mamma mig)


Utan päls. Jag hoppas att det bli tillräckligt varmt för att inte ha pälsen, inte för att den är ful utan för att jag vill ha fint väder!

Inga kommentarer: