fredag, februari 16, 2007

Utflykter

Tva turistfallor om man far tro beresta resenarer: Cu Chi-tunnlarna och Mekongdeltat. Igar var vi pa en utflykt till mekongdeltat dar vi fick aka pa kanaler och besoka godisfabriker. Mycket trevlig turistfalla maste jag saga. Jag vet inte riktigt hur man ska se samma sak battre pa egen hand.

Idag var det dags for Cu Chi-tunnlarna, som anvandes under vietnamkriget av Viet Cong. Jag borjar tycka att det ar faningt med svenska resejournalister som ska vara sa otroligt pretto och tycjker att "det ar synd att det blivit sa turistanpassat". Hur ska de annars kunna visa tunnlarna? Museet ar uppbyggt sa att man gar enligt en stig till olika stationer dar man far en guidad tur. Den sista stationen ar en 50 meter lang tunnel som ar utbyggd for att passa vasterlanningar (annars skulle ingen kunna ga in dar om man inte ar 1.30 och vager 50 kg, typ). Jag kanske inte behover papeka att jag inte krop. Med min upplevelse fran Vertigo bar i farskt minne paminde Andreas mig om att jag aven har klaustrofobi. Det rackte med att huka sig och forsoka ga in sa forstod jag att det skulle bli en mardromsupplevese. Jag var den enda av oss 15 i gruppen som chickade ur. Andreas och nagra till valde att komma upp efter 20 meter. Jag angrar det inte...eller kanske lite...

Idag ar det Tet. Halt fantstiskt. Nu ska vi ut och gora stan och se hur man firar nyar i Vietnam! Tyvarr ar inget oppet imorgon, men vi kan nog fordriva dagen med sovmorgon, turistkvarter samt turistkrogar. Pa nagot satt gillar jag Saigon. Det AR fult, men anda mycket charmigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du visst hur resesugen jag blir av att läsa din blogg!!!!

Och jag lovar. När du kommer hem ska jag guida dig i en grotta "i din egen takt" så får du se hur underbart det faktiskt är :-)

Hanna sa...

Det ser jag fram emot ;o)

Anonym sa...

Tack för vykortet från Saigon! Det kom fram i dag.

Kram
Magnus