fredag, november 10, 2006

Idergard igen

Är han inte klok? Jag hörde honom prata i SVT:s morgonsoffa igen. Denna gång om feministfundamentalistiska fasoner (delad föräldraledighet) och han sparade verkligen inte på krutet. Men en sak får man väl ge honom - han är ärlig i alla fall. Han hymlar inte med att han inte bryr sig om att män skiter i sina barn och kvinnor inte kan göra karriär, för allt det är fria val som FAMILJEN gör. Ursula Berge (som jag i vanliga fall inte delar många åsikter med) sopade till honom gång på gång: " Ska individen eller familjen vara den minsta enheten för försäkringar?" Föga förvånande kunde liberalen Idergard inte svara på det. Mikael Tornving körde stenhårt på det som brukar vara min favoritreplik i debatten - ingen tvingar någon att vara hemma med sina barn! Inte det heller kunde Idergard bemöta.

Som sagt Idergard bekänner färg och han säger rätt ut att han inte bryr sig om snedfördelningen av föräldraförsäkringen och det är väl på sätt och vis bra (att han erkänner, inte hans åsikt). Men man kan inte låta bli att undra om han verkligen är riktigt klok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade alla gånger velat vara hemma med mitt barn om jag hade fått barn.

Det känns som en unik chans att få vara med sitt barn under en tid som aldrig någonsin kommer tillbaka.

Jag kan inte fatta att så många män(niskor) är så fixerade vid jobbet, lönen, karriären att de inte kan/vill ge sig tid för sina barn. Och att de är bekväma med att skyffla över allt ansvar på kvinnan. Men där har vi den nyliberala inställningen och "individualismen" (läs egoismen) -- satsa på dig själv, skit i andra. Man blir så trött...

Hanna sa...

Men det är ju just individualismen som skulle kunna bana väg för individualiserad föräldraförsäkring. Min nyliberala sambo har dragit samma slutsatser som jag, nämligen att ingen försäkring ska vara kollektiv. Alltså ska föräldraförsäkringen gå till individerna (föräldrarna) och inte till familjen.