tisdag, februari 21, 2006

OS och sporterna

Jag är som sagt fanatsikt sportintresserad och min hjärna fylls mest av sport nuförtiden. En sak jag har funderat på länge är det här med nya sporter i OS. Vad jag vet har internationella olympiska kommittéen ett krav på nya sporter och det är att det ska finnas en internationell bredd. Således kvalificerar sig inte bandy dit, hur gärna folk än vill. Jag har lite andra tankar kring vilka sporter som ska kunna kvalificera sig till att bli olympiska. Här kommer mina kriterier:

1. Stor internationell bredd (så klart). MEN i både dam- och herrklass. Såleds skulle bandy inte på 100 år bli olympisk gren. Hellre dambackhoppning, vilket jag på alla sätt förordar.
2. OS måste vara störst. Att vinna OS måste vara det största för en idrottsutövare. Således kan vi skippa tennisen. Det är även bra att basebollen ryker till nsäta sommar-OS. Vi borde också skippa herrfotbollen, men det blir lite konstigt eftersom damfotbollen behöver OS och passar bra där. Ishockey är på gränsen, men vad vore vinter-OS utan hockey?

Inga kommentarer: