måndag, november 28, 2005

Böcker

Till Egypten medförde jag halva mitt pocketbibliotek (för er som hänger med här på bloggen och vet hur många böcker jag äger förstår att detta är en enorm överdrift, men det låter ju lite klatschigare så). Jag ska nu snabbrecensera det jag läste:

1. Barbara Voors - Syster min: En spännande historia om en kvinna som läser sina försvunna systers dagböcker. Systerns liv och vad som hände henne klarnar lite mer för varje sida. Jag tycker att boken var medryckande och spännande, men min sambo - som läste den på min inrådan - tyckte att det dåliga språket och den onaturliga dialogen tog över och förstörde läsupplevelsen.

2. Lars Einar Engström - En sexists bekännelser: En helt underbar bok! Det är underbart att läsa hur en sexist inom näringslivet bekänner sina synder. Vi skulle behöva mer av sånt. Att sedan Engström och jag inte är ense om att man inte ska kvotera i bolagsstyrelser eller att flicka. nu är ett dåligt projekt det spelar mindre roll.

3. Alex Garland - Beach: Denna bok hade tydligen alla andra läst utom jag, men hur som helst fick jag denna på inrådan av min sambo (som tydligen ger bättre tips än jag). För er som inte läst den handlar det om några ungdomars letande efter den perfekta paradisstranden i Thailand. När de hittar den börjar den psykologiska historien om makt, besatthet och kanske till och med galenskap. Jag älskade boken!

4. Catharina Kjellgren - Inte att leka med: Denna bok får mitt inofficiella pris som världens sämsta deckare. Vart ska jag börja? Ingen gripande story. De misstänkta är bara misstänkta för att bokens privatdetektiv gissar det. Hot mot huvudpersonen är bara konstigt, inte spännande. Avslöjandet av mördaren kommer som ett jasså och inte som ett Aha! En kvinnlig privatdetektiv i Göteborg blev alltså en besvikelse. Tyvärr. Jag trodde att jag skulle älska det.

Inga kommentarer: