torsdag, juni 02, 2005

Läsvanor

Nu har min sambo tipsat mig om att folk frågar varandra om läsvanor på sina bloggar. Som ny bloggare har jag inga blogkompisar, förutom min sambo (som redan känner till mina läsvanor), men jag tänker svara på frågorna ändå, eftersom de nog säger endel om mig som person.

1. Hur många böcker äger du?
Jag har skapat ett register över alla mina och min sambos böcker och nu är det 1148 st. Av dem ingår 119 st i mitt feministbibliotek.

2. Senast köpta bok?
Stockholmskan, en bok om helt vanliga stockholmskvinnor. Innan dess var det tre till priset av två på Drottninggatans Bok och Bild: Glasbruket av Arnaldur Indriason, Döttrarnas rike av Yang Erche Namu ocjh Hundra höjdare av Wikingsson och Hammar.

3. Senast lästa bok?
Porten vid Johannes, del 4 i Fröknarna von Pahlen, av Agnes von Krusenstierna. Håller just nu på med Ulla Isaksson och Erik Hjalmar Linders biografi över Elin Wägner (del två), Skönhetsmyten av Naomi Wolf (inte att rekomendera) samt Könstrukturer i organisationer av Anna Wahl.

4. 5 Böcker som betytt mycket för mig:
Sin mors dotter av Marilyn French
Backlash av Susan Faludi
Purpurfärgen av Alice Walker
Pennskaftet av Elin Wägner
Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren

5. 5 personer som jag skulle vilja svarade på de hör frågorna.
Där får jag nog återkomma.

Inga kommentarer: