onsdag, juni 22, 2005

Hemmafruar

Hemmafruar har blivit något av mitt favvistema för tillfället. Jag har skrivit om TV-serien Desperate housewifes och svenska hemmafruar på felrias blog. Hemmafruar är lyckligtvis på utdöende, men jag kan ändå inte låta bli att förundras över femomenet. Som jag skrev på felrias blog finns det en tydlig tenedens att de som väljer att vara hemmafruar, i alla fall i Sverige, idag gärna skyller på gener. Det är märkligt att man måste ha gener som ursäkt för ett sådant val. Det är även märkligt att man i just detta fall känner sig manad att skriva alla andra på näsan.

Men det jag har funderat lite på är hur ett förhållande ser ut när kvinnan är hemma och tar hand om hemmet. Det låter ju så bra med att den ena är hemma och sköter markservicen och det är klart att det känns lockande att ha det så. Just nu skriver min sambo uppsats och är hemma hela dagarna och de dagar som det går sämre med pluggandet borde han ha massor av tid över till tvätt, disk och städning. Det skulle vara underbart att komma hem till ett hem där allt är fixat varje dag. Nu är det bara det att min kära sambo inte har pratat med någon på hela dan när jag kommer hem. Han är fylld av tankar som han har butit på hela dan och vi brukar sitta ner en timma eller så och bara prata. Nu är det ju sommar och man är pigg på alla sätt och vis, men efter en tung dag på jobbet när det är mörkt och grått är det inte helt osannolikt att jag kanske inte vill prata, bara se på tv. Då skulle ju min sambo bli jättebesviken, om han inte hade fått prata på hela dan....

Om man sedan forsätter enligt alla konstens regler så kommer mannen (jag) att stanna kvar längre på jobbet eftersom frun (min sambo) alltid blir så arg när man inte orkar prata. Hon blir än gnälligare och han tröttnar. Han hittar en ny fru som inte har samma intellektuella behov och hon blir ensamstående mor som inte har nåt jobb. Jättekul.

Ett annat kul fenomen är att företagsklimatet är uppbyggt efter ett hemmafrusystem. Detta har Anna Wahl, forkare på Handelshögskolan i Stockholm, forskat på. Kvinnor som inte får samma markservice hemma får det mycket tuffare. Män i Sverige idag har inte så ofta hemmafruar, men likväl en fru som tar hand om allt. Som dubbelarbetar. Jättekul.

Jag som vill ha allt fixat när jag kommer hem får skaffa mig en städerska eller sädare. Förhoppningsvis blir det lägre skatt på det snart!

2 kommentarer:

Thomas Bäcklin sa...

Hej Hanna,

får man om man är kvinna att inte välja vara "hemmafru" om man vill det? Det finns ju jätte många fördomar mot de få som vill det. Jag lovar dig att du blir bemött med förakt, speciellt från starka feminster, om du väljer denna väg. Torts att samhället inte "betalar" för att du inte tjänar samhället.

Trots allt måste det finnas något vettigare att lägga energin på än att attackera denna lilla skara. Fler i jobb och färre sjukskrivna, räcker mer än väl att spendera ens heltid på. Jag tror inte att vi har energi nog att lösa alla dessa problem samtidigt.

Hanna sa...

Hej Thomas!

Den som väljer att vara hemmafru, hoppas jag väljer det för sin egen skull och inte för någon annans. Jag vill inte lägga mig i andra mäniskors val, men visst är det någonting som är fel när höga positioner i samhället bygger på att man har markservice?