onsdag, juni 01, 2005

Annika Östberg

Så har Annika Östberg fått avslag igen. Jag kan inte annat än tycka synd om henne. Hon har dömts till ett, enligt mig, aldeles för hårt staff och hon vill inget hellre än att komma hem till Sverige igen. Men även om man tycker att USA har för hårda fängelsestraff så var det ändå där Annika bodde och begick sitt brott. Hon är trots allt inte oskyldig, fast man skulle kunna tro det när man läser alla snyftarrepotage om henne. Det känns faktisk mycket mer angeläget att kämpa för att den svenska journalisten Dawit Isaak, som sitter fängslad i Eritrea, ska friges. Dawit sitter fängslad för att han är journalist och för att han kämpat för frihet och demokrati i Eritrea. Honom skrivs inte alls så många artiklar om (Liberala studenter gör det och det ska de ha all cred för, men gemene svensk vet nog inte ens vem han är).

Jag säger som sagt inte att det inte är synd om Annika Östberg, för även om hon är skyldig, så är hon inte skyldig till det brott hon är dömd för (hon är dömd för mord som hennes pojkvän begått, medan hon skulle blivit dömd för medhjälp till mord). Men hennes fall saknar propotioner i svensk media. Jag tycker att man kan kritisera det amerikanska rättsystemet, men Annika sitter inte fängslad i en diktatur, hon sitter fängslad för att hon hjälp sin pojkvän att mörda i en rättstat som dömt henne för det. Jag tycker att det är skillnad.

Inga kommentarer: