söndag, april 17, 2011

Vi kallar dem U-länder

Igår såg jag en fantastisk dokumentär på Kunskapskanalen. Den heter Vi kallar dem U-länder och är en modifierad dokumentär från 1970 (se hela dokumentären här). Jag är mycket intresserad av hur vi svenskar såg på diktaturer förr och detta var en dokumentär jag inte ville missa. (Se mitt resonemang om Kambodja här.)

Vi kallar oss U-länder handlar om livet efter revolutionen på Kuba och är en ren skönmålning av ett land som valt en alternativ väg. De satsar på jordbruk och sockerbruket ska få dem att komma på fötter igen. Havanna är syndens näste och alla bör bo långt ut på landet. Man satsar på skola och utbildning och vill skapa "den nya människan" (Che Guevaras påhitt).

Det som är pålagt i dokumentären är hur det ser ut idag och att det inte gick riktigt som man tänkt sig. Det är samma man som varit med och gjort ursprungsdokumentären, som har gjort tilläggen

Det var en hyfsat nyanserad dokumentär (inramningen alltså, inte den ursprungliga versionen) och det var kul att se hur man en gång tänkte kring Kuba. Jag ser fram emot del två på skärtorsdagen!

1 kommentar:

Tore Kullgren sa...

Inget fattigt land har någonsin blivit rikt enbart på jordbruk. Industri- och tjänstenäring är enda sättet.