söndag, januari 09, 2011

Om du vill resa ska du spara, inte gnälla

Jag läste på sajten Familjeliv för ett tag sedan, en tråd som handlade om dyra Thailandsresor. Det var en mamma som startat tråden och hon tyckte att det var orättvist att många i hennes barns klass åkte till Thailand över jul och nyår, medan hennes barn alltid hade varit hemma. Hon fick mothugg i tråden och folk sa åt henne att det handlade om prioriteringar och att det faktiskt inte var så dyrt om man åkte reguljärt och inte tog all inclusive. Mat och boende är billigt på plats. Men nu var det inte så denna mamma hade tänkt sig, nej det skulle vara charter och det skulle vara pool och Bamseklubb. 100 000 går en sådan resa på för en familj med två barn.

Denna diskussion lämnade mig ingen ro. Jag har så svårt att förstå denna fullständiga panik över att många reser på flådiga resor som man själv inte har råd med, samtidigt som man inte på en enda punkt är beredd att vika från sin egna bekvämlighet för att komma ner i pris. Om man tänker så måste man ha klart för sig att det också är ett val. Flera i den aktuella diskussionstråden påpekade att en resa till Thailand för en familj kan gå under 30 000 om man har lite tur. Jag skulle vilja tillägga att om man vill resa bort med barnen över jul så kanske Kanarieöarna kan vara ett alternativ.

Jag älskar själv att resa, så mycket att bekvämlighet ofta får stryka på foten för att ha råd att vara borta lite längre eller komma lite längre bort i världen. Sist vi reste hade vi det dock så bra ställt att vi för det mesta bodde riktigt bra. Det är lätt att tro att resande är en lyx som bara de allra rikaste kan unna sig, men det går ofta ganska bra ändå, om man kan spara in på annat. Men man kanske ska fundera på om Thailand verkligen är det man ska lägga pengar på när man har små barn och inte jättefett i plånboken. Det är inte så att långresor måste vara en del av varje lycklig barndom.

4 kommentarer:

linda s sa...

jag håller helt med dig om att långresor inte behöver ingå i en "lycklig barndom". absolut. och detsamma gäller sparande: visst kan man spara och gneta, även som småbarnsförälder.
vad jag däremot reagerar på, är påståendet om att det - som jag tolkar det - går att hitta "billiga" resor under 30 000 kr (!). eh... i min värld, bland barnbidrag och vab-dagar, är _det_ faktiskt _inte_ billigt...
eller är det jag som är konstig och snål; har andra småbarnsföräldrar, kommunalt anställda, råd att hosta upp 20-30 000 kr för en veckas resa?! själv tycker jag att jag får prioritera vinteroveraller och gummistövlar, och allt däremellan - men _inte_ resor och dylika nöjen. oavsett sparande (mitt sparande är tänkt att förhoppningsvis räcka till barnets framtida körkort, eller till nödvändiga hushållsinköp).

kram
Linda

feministbrud sa...

Åh, jag väntade mig nästan en kommentar som denna. Det är svårt att skriva om resor och så, utan att trampa någon på tårna (vilket jag inte vill göra!).

Nej, 30 000 är inte billigt för gnetande småbarnsföräldrar, men det är billigt i jämförelse med 100 000. Och för att resa till Thailand med en hel familj i två veckor så är det billigt. Dock är det långt ifrån alla som har råd med det. Jag tror inte att vi kommer att ha det när vi får barn, eller i vilket fall kommer vi inte att prioritera det.

Men till skillnad från många andra så tror jag inte att de flesta barnfamiljen hostar upp 30 000 för att resa till Thailand. Jag tror att skrämselpropagandan från lättkränkta föräldrar som också vill ut och resa är kraftigt överdriven. Och för alla dem som har råd att resa, men inte vill lägga en förmögenhet så finns det andra alternativ. Det var typ det jag ville säga med inlägget.

Kram Hanna

linda s sa...

jag fattar Hanna! jag tror jag koppar vad du menar - verkligen - men jag ville bara vara lite jobbig ;-)
och kanske skulle vi ha råd att resa så där, om vi handlade ännu mer på second hand, eller undvek våra på-stan-fikor. det vet jag ju.
och lättkränkt är jag INTE, haha, däremot lite fröken-tvärtemot-aktig ;-)
och så är det ju så, tyvärr, att min lön inte kan matcha en semesterresa i nuläget. men skitsamma; vi har det bra här hemma; barnet trivs; nog så.

kram!

feministbrud sa...

Nej, lättkränkt är väl det värsta man kan vare, haha.

Jo, flera kan ha råd om man verkligen prioriterar det. Sedan kan man ju fundera på vad som är bäst för barnet, närvarande föräldrar och inget Thailand eller föräldrar som inte har tid med dig för att de jobbar över hela tiden, men du får en resa till Thailand tre månader varje år. Kvalitetstid var det ju.

Jag tror att många av dem som gnäller egentligen har råd, men är inte beredda att försaka något i vardagen. Och det är ju ett val man gör. De flesta kan inte få allt här i världen och ja, jag tror att ditt barn har det bra hos sina fina föräldrar som ger henne mycket kärlek ;o)

Kram!