torsdag, juni 11, 2009

Nej, det går som tur är inte till så!

Från Mattias på Magasinet Neo har jag fått följande tips:

Systembolaget kommer ofta med moraliserande reklamsnuttar som handlar om ungdomar och drickande. Nu har de gått över alla gränser!

Kolla in filmen "Flirten" här.

En salongsberusad tjej i 15-årsåldern går fram till en jämnårig kille och frågar om han vill hångla. Han säger nej för att hon har druckit. Systembolagets otroligt moraliserande slutsats är att ”Så går det inte till i verkligheten”. Nej, hur går det då till? De hånglar förhoppningsvis. Vad är det för fel på det? Vari ligger problemet att en ung tjej har en könsdrift och tar mod till sig och frågar en kille om han vill hångla? Trots att hon har druckit? Jag tror att det är betydligt skadligare för en tonåring att bli dissad för att man har druckit lite än att ångra sig dagen efter.

Jag har hånglat många gånger på fyllan och efterspelen var inte alltid roliga. (”Där är ju Sundbergs brud!”, ekandes i korridoren på måndag morgon var inte kul). Men skulle jag ångra mig? Aldrig! Då hade jag ju inte fått uppleva tonårshånglet. Och mycket kan man offra för att få hångla, t o m att få heta Sundbergs brud i tre år. (Ok, nu låter detta kanske värre än vad det var. En kille, som av många betraktades som helt knäpp, som skrek efter mig några gånger per år efter att det hela lagt sig var faktiskt inget jag brydde mig om.)

Det enda jag faktiskt HAR ångrat är att jag INTE hånglade/hade sex/gosade när tillfälle gavs för att jag var för feg/pretto/hade en föreställning om att man bara skulle ha sex med sin pojkvän. DET har varit betydligt skadligare för mig än mina tonårshångel på fyllan.

Filmen är inte bara förnedrande för unga tjejer, utan också för unga killar. Vill alla unga killar ha sex eller hångla med alla tjejer oavsett hur fulla de är? Såklart finns det massor av killar som kan tänka sig att dissa tjejer som är för fulla eller som de helt enkelt inte gillar. Alla killar är inte kåta svin! Inte ens 16-åriga killar.

Jag hånglade en gång med kille på fyllan och vi började fylleprata om att vi skulle ångra oss på måndag och aldrig mer se åt varandra i skolan. Vi lovade varandra att det inte skulle bli så. Vi hejade på varandra i korridoren i tre år. Det är ett roligt minne, även om jag då aldrig ville hångla med honom igen.

Ni sprutade jag ur mig tonårsminnen, men det upprör mig så när man moraliserar över unga kvinnors lust. Problemet är när unga tjejer (och killar) inte kan ta vara på sig själva för att de är för fulla, inte att de hånglar! Lär istället tonåringar att dricka måttligt och ta hand om varandra. Dricka kommer de att göra ändå.

3 kommentarer:

linda s sa...

bra inlägg Hanna! igenkännande... ;)
du har så rätt så rätt, och kanske borde du skriva till Systembolaget, eller länka hit?!
kram L

Hanna sa...

Jag vill anmäla reklamen till reklamombudsmannen, men eftersom det inte är en reklam, så funkar inte det. Ska imorgon ringa deras presstalesman och höra var han/hon menar!

Och visst känns det igen, inte fick vi mycket till hångel i Lidköping? ;o)

Kram Hanna

linda s sa...

nädu, onykter eller nykter - sak samma - inte fick jag hångla så där väldans mycket inte ;-)

bra att du mailade Systembolaget! ett bra brev!! du får följa upp med deras svar sen!

kram L