måndag, juni 01, 2009

Make noise for free choice

Liberala kvinnor har tagit ett mycket bra initiativ för alla kvinnors rätt till abort. Skriv på uppropet Make noise for free choise.

Observera att detta är ett upprop för att abort ska ses som en mänsklig rättighet och inte ett upprop för en gemensam eu-lagstiftning. (En sådan skulle med stor sannolikhet leda till en sämre lagstiftning i Sverige.) Så klart ska alla kvinnor ha rätt till sin egen kropp och det är en skam att i övrigt civiliserade länder i Europa helt eller delvis har förbjudit abort. Irland, Malta och Polen är länder där politikergubbar tycker att de ska bestämma över kvinnors kroppar. Usch och fy säger jag bara. Skriv på uppropet nu!

Läs Birgitta Ohlssons artikel om initiativet i Sydsvenskan.

Uppdaterat:
Nu även på Kampanjbloggen!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har skrivit på såklart :-)

Hanna sa...

Det är bra!

Johan Gill sa...

Det finns fortfarande inte ett fritt val i Sverige. Alltför många kvinnor gör abort för att mannen inte vill ha fler barn.

Hanna sa...

Johan, jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det är klart att det du nämner är ett problem, ett porblem likt det att kvinnor gör abort men mannen inte vill det. Vad ska man göra åt det problemet? Det viktigaste msåte ändå vara varje kvinnas rätt till sin kropp.

linda s sa...

tack för ditt pepp på min blogg!! du är så fin!! kram L

Johan Gill sa...

Nej, man kan inte "fixa" alla problem, det borde vara en viktig utgångspunkt för varje politiker. Jag ville bara påpeka att debatten är väldigt enögd och överförenklad. Man vågar inte säga att man ger modern en sorts "license to kill", utan försöker dribbla bort barnet i debatten.

Men man ska som sagt vara försiktig med lagstiftning, och det är bara debatten jag klagar på.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack