lördag, oktober 11, 2008

Jörg Haider är död

Jag har ju som jag berättat om här på bloggen bott i Wien. Det var 1999 och jag flyttade dit bara dagar innan Jörg Haider och FPÖ gjorde sitt succéval och det var bara dagar efter att jag hade flyttat därifrån som den nya regeringen där FPÖ ingick blev klar.

Jag hänger inte med så mycket i den österrikiska politiken längre, måste jag erkänna och nu har det gått en hel dag efter att jag fick beskedet att Jörg Haider är död. Jag har funderat hela dagen på hur jag ska kommentera det, men inte kommit på något. Han var ledare för ett nytt parti och gjort come back i parlamentet och var lika politisk ond som förut, om inte ondare, kort sagt var han ett tråkigt inslag i den österrikiska fasaden. Därifrån till att önska livet ur Haider är det dock väldigt långt.

Jag ska nu höra med mina vänner i Österrike och se hur stämningen är där och hur det kommer att förandras i och med Haiders död. Han var torts allt en mycket karismatisk ledare för FPÖ och nu för BZÖ.

Inga kommentarer: