onsdag, april 02, 2008

Klipp och klistra blir studieförberedande

Eftersom jag jobbar på folkpartiet kan det kännas lite fånigt att kommentera allt bra som regeringen gör, men å andra sidan ska bra saker kommenteras. Därför vill jag först och främst säga att det som händer på skolområdet nu är helt fantastiskt. Vi kommer att få en mycket bättre skola framöver och sossarnas tystnad talar sitt tydliga språk: Våra reformer är poppis och det är dumt att vara för kritiska mot dem.

Nu har äntligen gymnasiereformen kommit och den innehåller många bra och viktiga saker. Jag tänker lyfta fram en liten sak som jag tyckte var mycket glädjande: Samhällsprogrammet föreslås slås ihop med medieprogrammet.

Varför är detta så bra?

Jo, många unga människor drömmer om att bli journalister och att jobba med media. Denna dröm har lett många till medieprogrammet, som nu är ett yrkesförberedande program som inte på något sätt har vaskat fram en massa journalister. Tvärt om är det bästa man kan göra om man vill bli journalist är att läsa samhäll, eller något av de andra studieförberedande programmen och sedan söka in på universitetet eller någon folkhögskola efter studenten.

Som en parantes kan jag nämna att en mycket begåvad flicka i Klass 9A på Sveriges Television har kommit på att hon tycker om att skriva och därför funderar på medieprogrammet. I min Tv-soffa skrek jag rätt ut: NEJ! NEJ! NEJ! Jag hoppas att någon talar förstånd med henne och ser till att hon väljer samhällsprogrammet istället.

Om man gör om medieprogrammet till ett studieförberedande program och slår ihop det med samhäll så har man löst problemet. Bort går ett klipp- och klistraprogram, som inte leder någon vart och in kommer ett bra studieförberedande program som kan locka till sig alla som vill jobba med media. Superbra tänkt!

Inga kommentarer: