fredag, november 02, 2007

Tolerant mot de intoleranta

Nu har jag gått med i en facebookgrupp som heter Det är okej att vara emot homoäktenskap - stöd SL. Jag är inte emot homoäktenskap, men det måste vara slut på allt tjat om att förbjuda det man inte gillar. Vad blir annars nästa steg? Ska vi förbjuda Sveriges största parti utanför riksdagen att annonsera i nästa valrörelse? Det känns inte alls för långt borta att kräva det. Många kan nog känna sig kränkta av deras reklam (med all rätt visserligen).

Många av mina vänner och bekanta har gått med i facebookgruppen Agera mot SL:s reklam. Visst kan man agera men gruppen säger rakt ut att man anser att det är fel av SL att låta organisationen Bevara äktenskapet annonsera. Det är av denna anledning som jag har valt att gå med i en grupp som stödjer SL. Det måste vara ok att annonsera, även för organisationer med homofoba åsikter.

Voltaire sa: Jag ogillar er åsikt, men jag skulle kunna gå i döden för er rätt att uttrycka den. Många av mina vänner och bekanta slänger sig ofta med detta citat. Varför är det ingen som inser betydelsen av denna mening? Eller gäller detta bara i teorin?

Ja till yttrandefrihet. Nej till förbud mot intoleranta åsikter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju fortfarande inte med i facebook men jag håller med. Hurra för yttrandefrihet och åsikter (även om jag inte delar dem).

Skrev något liknande för ett tag sedan om tolerensen inom gayvärlden:
http://tinnitussans.blogspot.com/2007/10/att-alla-gayisar-skulle-vara-toleranta.html

Mord Fiddle sa...

Hannah Fia Lager! Det där har inte Voltair sagt, det var Evelyn Beatrice Hall som under pseudonymen S.G. Tallentyre tillskrev honom den hållningen.

Hanna sa...

Så klart mord fiddle, du ahr helt rätt. Kanske skulle jag skrivit Voltair "sa". Hur som helst så används detta citat bland många liberaler som inte sedan följer det när det verkligen gäller.