tisdag, juli 10, 2007

Slöjdmässan i Hjo 8/7

Nu har jag äntligen fått besöka sommarens stora mässa igen - Slöljdmässan i Hjo. I hela mitt liv har jag så gott som varje sommar besökt denna mässa och alltid varit lika förtjust. Tyvärr har det inte blivit varje sommar de senaste åren då 30-årsfester, Almedalsveckor och andra aktiviteter stör planeringen av resan till mina hemtrakter den andra helgen i juli. I år höll allt på att gå om intet om det inte hade varit för en snäll svärmor, goda kommunikationer och en stor vilja.

Många tror att jag inte är klok som antingen blir halvt förkrossad över att missa denna mässa eller verkar helt överdrivet förtjust över att få besöka den. Jag kan inte riktigt tala om vari tjusningen ligger, men trots att det är en hemslöjdsmässa så finns det mycket, mycket mer än hemmasnidade tomtar och handmålade blomkrukor att köpa här. Mellan de virkade dukarna och de bisarra gossedjuren finner man stånd där smycken av sötvattenpärlor, glasberlocker och emaljarmband säljs. Jag är i sjunde himlen! (Jag har dock ärvt en hobby av min far – att alltid köpa smörknivar där trevliga sådana säljs. Jag behöver nog inte påpeka att många av det slaget säljs på slöjdmässan i Hjo.)

Nu har jag varit där och bilder från mässan ser ni nedan.

Tyvärr ville vädret inte vara på min sida.

Mina fynd: Två glasberlocker (ett i band), ett par glasörhängen "catseye", ett par sötvattensörhängen, ett armand med emaljdetaljer samt en smörkniv - så klart.
Affärer görs i ett stånd. Båda är glada.
Det regnar.
Jag och mamma har tröttnat. Nu går vi hem.

Inga kommentarer: