söndag, juli 01, 2007

Här har du ditt kylskåp 1:a juli

Kyckling med bulgur, myntasås och rostad paprika.

Idag fick jag den obehagliga överraskningen att affären var stängd när jag sprungit klart och skulle hem och äta (denna överraskning är egentligen ingen överraskning då jag ofta kommer på att Ica Banér stänger 19 på söndagar, att jag aldrig lär mig!). Eftersom jag var trött och inte orkade gå någon annanstans bestämde jag mig för att det fick bli vad det blev och det fanns ganska mycket att ta av i vårt kylskåp.

Jag hittade kycklingfiléer, bulgur, paprikor, yoghurt och lite ruccola. Resultatet ser ni ovan och här har ni receptet (för en person):

1 kycklingfilé
honungsgrillkrydda
salt och peppar

Krydda kycklingen och stek den så att den får stekyta. Grilla sedan färdigt den i ugnen. Min kycklingfilé blev lite torr då jag inte litade på att 70 grader i innertemperatur räckte. Det blev snarare 80 innan jag tyckte att den var klar. Som sagt lite torr.

1 dl bulgur
1 vitlöksklyfta
½ buljongtärning (kycklingbuljong var det enda jag hade hemma)
tomatpuré
kallpressad rapsolja

Stek den pressade vitlöksklyftan och lite tomatpuré i rapsoljan (kallpressad rapsolja ger en underbart god smak till bulguren). Häll i bulguren och blanda ut med två dl vatten och buljongen. Koka under lock tills det är klart.

1 dl turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta
torkad mynta (ska egentligen vara färsk, men det hade jag inte)
limesaft
salt
cayennepeppar

Blanda. Torkad mynta skulle kunna ge en tandkrämssmak enligt ett recept jag hittade. Så blev inte fallet och även om färsk mynta gör en godare sås så var detta också gott!

1 paprika
salt
olivolja

Rosta i ugnen med lite olivolja och salt till paprikan börjar att svartna i kanterna.

Ruccula som garnering.

Jag är mycket nöjd!

Inga kommentarer: