tisdag, juni 05, 2007

Glädjande nyhet

Det är skönt att EU nu bestämt att alkoholmonopolet strider mot EG-rätten. DN skriver om det och så även SvD. Skönt att svenskarnas tjafs om folkhäsla inte gick hem i Europa. Nu är det bara att hoppas att detta leder till att systembolaget sakta men säkert avskaffas.

Och till alla er som tror att jag vill att män ska slå sina fruar mer: Det är män som slår, inte sprit. Det var danskens fel att han pajade fotbollsmatchen, inte ölens.

Jag inser att spritens närvaro i samhället skapar probelm, men jag tror att vi måste jobba med orsakerna till problemen och inte kriminalisera symptomen medan sjukdomen sprids.

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller med såklart.

Kvinnomisshandel förekommer i massor med länder. Även där där ingen alkohol knapps dricks.

Du som har koll : i länder där vin ex dricks dagligen och där det inte finns ett systembolag- finns där ett samband mellan våldet mot kvinnor och alkohol?

Hanna sa...

Jag har nog inte så mycket koll, men jag ska definitivt undersöka det och återkomma!