lördag, juni 09, 2007

Bra om alkoholkulturen i Sverige

Detta på expressens ledarsida var bland det bästa jag läst i alkoholdebatten. Medan politikerna vrålar om mer förbud dricker ungdomar allt mindre. Varför tror folk att mer förbud är vägen till allt gott?

Jag hör folk som pratar om att nu kommer ungdomar att beställa sprit från nätet. Jag kontrar med att det nog mest är vinkännare som kommer att göra det. Men om bara några ungdomar gör det så borde vi kunna rädda dem genom förbud. Min fråga är då HUR ska ungdomar beställa från nätet? De bor väl ofta hemma? Jag kunde inte, så länge jag bodde hemma, beställa saker som mina föräldrar inte fick reda på. Då kommer kontringen att det finns ungdomar som föräldrar skiter i och för deras skull ska vi förbjuda. Men de ungdomarna är väl de som som redan idag super? Inget förbud har väl stoppat dem?

Så vem räddar vi genom förbud?

Inga kommentarer: