tisdag, maj 22, 2007

Tänkvärt om skolan och kommunismen

Jag är inget fan av statliga upplysningskampanjer och kommer i detta inlägg inte att förespråka någon sådan om kommunismen.

Mauricio Rojas påpekar i dag på DN Debatt vänsterpropagandan i skolans läroböcker. Alla som gick i skolan på 80-talet kan väl inte annat än få sina minnen bekräftade? Jag kommer aldrig att glömma genomgången av ekonomiska system i världen. Det fanns, enligt läroboken, tre ekonomiska system. Ett bra och två lite mindre bra. Det var planekonomi, som ibland inte fungerade så väl, markandsekonomi, som tenderade att slå ut fattiga och så den perfekta kompromissen - blandekonomi. Det sistnämnda var Sveriges - och så klart det ultimata - system.

Inte för att det var en lärobok, men i somras kom jag över en gammal Kamratposten från min barndom. Där kunde man läsa om 12-åriga ukrainska Svetlana som var med i pionjärerna. Enligt artikelförfattaren var detta det samma som scouterna. inte en enda gång i artikeln nämns att Svetlana bor i världens största diktatur.

Och jag då, när fick jag veta om Gulag? Tja, jag hade nog passerat 20, för i skolan fick jag då aldrig läsa om det. Pol Pot hörde jag talas om ungefär ett år innan han dog (1998). Men förintelsen, ja den fick jag läsa om i böcker om som hette "Om detta mån ni berätta..." och "Schindlers list" fick jag se gratis på bio. Kunde inte skolan redan då inse att de hade misslyckats med historieundervisningen (eftersom staten var tvungen att ge extra undervisning) och sett över sina läromedel och funderat över hur objektiv man ska vara i synen på demokrati och diktatur?

Mauricio, som 70-talist är jag inte förvånad!

5 kommentarer:

Anonym sa...

å, vad jag minns det...

Och Gulag fick jag inte reda på genom skolan direkt utan i fpu...

Hanna sa...

Jo, det var ju tyvärr så. Det viktigaste var at USA och Sovjet var lika bra!

Anonym sa...

Om detta må ni berätta ... skickades väl inte ut till alla elever förrän 1998, då väl du borde ha varit över 20 år. Gick du verkligen i grundskolan då?

Hanna sa...

Det kan omöjligt stämma. Menar du att jag har så dåligt minne att jag inte fick denna bok på gymnasiet? Detta måste definitivt kollas upp. Sant är i alla fall att jag fick gå på Schindels list gratis och att vi hade temaveckor om nazismen.

Mitt eventuella dåliga minne förändrar ju inte innehållet i bloggposten i sak.

Hanna sa...

Du har rätt, Gustav, jag minns fel.