fredag, mars 30, 2007

I väntan på Lenins begavning

Jag har läst en mycket bra bok! Det är min goda vän Amanda Lövkvist som har skrivit en bok om ryska ungdomar som är politiskt engagerade. Boken heter I väntan på Lenins begravning och är utgiven på det lilla förlaget Silc.

Boken är baserad på ett antal intervjuer med olika personer som på något sätt är engagerade för ett bättre Ryssland. De flesta tillhör oppositionen men Amanda har även träffat någon som arbetar för regimen. Det är en bok som är både rolig att läsa men som samtidigt ger en känsla av hopplöshet. Det är roligt att se att det finns ungdomar som jobbar för ett mer demokratiskt Ryssland, samtidigt som man förstår hur svårt det är och att Ryssland faktiskt är på väg åt helt fel håll idag.

Boken är inte bara en intervjubok, utan också en bok om författarens resor runt om i Ryssland. Vi får läsa om vardagslivet i S:t Petersburg och Moskva, men även i Klamuckien, som jag innan jag läste boken inte hade så stora kunskaper om.

Amanda Lövkvist har gjort mig mer inspirerad än någonsin att jobba för fred och demokrati i världen och hon har också inspirerat mig till att någon gång resa runt i Ryssland. Läs boken, den är väl värd det!

Inga kommentarer: