torsdag, november 30, 2006

Bloggutmaning om politiska metoder

Jag har blivit bloggutmanad av Mia om politiska metoder. Jag ska försöka svara så gott det går.

Inomparlamentariskt vs utomparlamentariskt arbete?
Inomparlamentariskt. Det vore kanske konstigt om jag sa något annat jag som jobbar i ett politiskt parti ;o) Å andra sidan är det bra att organisera sig i enfrågerörelser om man vill påverka också. Man kan göra både ock. Det finns ju inget direkt motsatsförhållande, men själv har jag valt att engagera mig i ett polislikt parti.

Form vs innehåll?
Innehåll. Det spelar ingen roll hur fina flygblad man har om det inte står något vettigt på dem. Så klart är det bra att vara proffsig och ha en enhetlig form, men till syvende och sist är det innehållet som är det viktigaste. Jag håller med Mia om det hon skrev om euroomröstningen. Jag var anställd och det var hemskt att se hur form hela tiden gick före innehåll.

Civil olydnad vs laglydighet?
Det är svårt, för man ska naturligtvis följa lagarna i ett demokratiskt land samtidigt som man måste bryta mot lagarna i en diktatur för att få demokrati. Jag tycker att man kan bryta mot lagar man anser fel i en demokrati, men man måste vara beredd att då ta sitt straff (det är ju lite det civil olydnad handlar om). Exempel på det är ju totalvägrare i försvaret som tog fängelse för något det trodde på, och det är något som jag förstår och respekterar. Jag tycker inte, torts att man tar sitt straff, att släppa ut minkar är en bra metod eftersom man ofta dödar djuren indirekt och det är aldrig ok.Icke-våld vs politiskt våld?Icke-våld. Jag förespråkar aldrig våld i något sammanhang. Jag är inte pacifist, men anser att man ska undvika våld så långt det är möjligt.

Vass politisk sekt vs urvattnad massrörelse?
Svårt. Vi behöver mer vassa ideologer som kan vässa det politiska klimatet och den politiska debatten, samtidigt är det bra om politiken är öppen för alla. Ingen ska känna att den inte passar in eller inte kan göra något. Jag tror att det behövs lite av varje faktiskt, både vanligt folk och vassa ideologer ;o)

Separatistisk organisering eller inte?
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Det måste definitivt inte vara separatistiskt.

Är din blogg en politisk metod?
Jo, det är det väl. Här vädrar jag mina egna personliga åsikter och jag vill att andra ska läsa och ta del av dem. Jag vädrar även andra, mindre politiska saker, men politiken är ändå genomgående. Men som Mia sa, det är ju inte en så effektiv metod.

Och vidare: Jag skulle vilja utmana Rasmus och Staffan.

2 kommentarer:

MiA sa...

Freudiansk felsägning att du engagerat dig i ett polislikt parti? Eller vass ideologisk kritik?

Hanna sa...

Haha, mitt nya jobb gör mig förtegen om min avsikt ;o)